PEDAGOGICAL MEASUREMENT AS A SCIENTIFIC DISCIPLINE AND SPECIALTY
Abstract
Today we have certain studied theoretical position in methodology and theory pedagogical measurements, where are given compare characteristic experience in the world, Russian and native pedagogy. Pedagogical measurement is interdisciplinary applied theory as well as practice. Explanation of problems of creation of the special theory of pedagogical measurements requires attention to problems of justification, creation of methods of reconstruction of earlier available experience. These problems are related to the scientific methodology of pedagogical measurements. The importance of the provisions of the results of scaling, interpretation, pedagogical measurements and their goals, objectives, methods of determination is the main problems of the methodology. In our university, Master program 6М012400 – "Pedagogical measurement" was introduced three years ago. In the education system the new methods of assessment, measurement of education, the selection of new tools in improvement the quality of education are crucial.
About the Authors
S. S. KonyrbayevaKazakhstan
Cand.Sci. (Pedagogy), Prof.(acting)
M. M. Kaliyeva
Kazakhstan
Chair of General pedagogics 2-year Master student "6M012400-Pedagogical measurement»
References
1. Звонников В,И., Челышкова М.Б. Современные средства оценивания результатов обучения: учебное пособие для студ.высш.учеб.заведений. –М.: Издательский центр «Академия», 2009. – 224 с.
2. Аванесов В.С. Журнал «Педагогические измерения». №1. 2005. testolog@mtu-net.ru
3. Құнанбаев, А. Өлеңдер, поэмалар, аудармалар, қара сөздер. Құраст. Г.Бельгер. - Алматы: «Мектеп», 2007.- 248 бет.- («Жетінші сөз» сериясы).
4. Машанов А. әл-Фараби және бүгінгі ғылым, А., 2004.
5. Мұратбаева Г.А., Қоңырбаева С.С. Бағалау өлшемдері – білім сапасын бақылаудың сенімді құралдары. // Тараз мемлекеттік педагогикалық институтының 50 жылдығына арналған «Жас ғалым - 2017» атты VІ халықаралық ғылыми-практикалық конференциясының еңбектері. Қазақстан, Тараз, 2017 жыл, 30 наурыз. -Б.13-16.
6. Найденова Н.Н., Мұратбаева Г.Ә. Білім сапасын бағалаудың қазақстандық және әлемдік инструментарийлері // Қазақ мемлекеттік қыздар педагогикалық университетінің Хабаршысы № 1 (73), 2018. 118-127 бб.
7. Құдайбергенова К.С. Құзырлылықтың педагогикалық категория ретінде дамуының теориялық-әдіснамалық негіздері. Монография. – Алматы, 2012. – 340 б.
8. Звонников В.И., Челышкова М.Б. Контроль качества обучения при аттестации: компетентностный подход: учебное пособие. М.: Университетская книга; Логос, 2010.272 с.
Review
For citations:
Konyrbayeva S.S., Kaliyeva M.M. PEDAGOGICAL MEASUREMENT AS A SCIENTIFIC DISCIPLINE AND SPECIALTY. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2018;(2):93-99. (In Kazakh)