Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

CRITERIA-BASED ASSESSMENT AS A FACTOR OF INCREASING THE EFFECTIVENESS OF PEDAGOGICAL INTERACTION OF PARTICIPANTS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE UNIVERSITY

https://doi.org/10.52512/2306-5079-2021-86-2-7-19

Abstract

Improving the efficiency of the students' learning process, finding ways to activate their independence, the teacher and the student entering into a productive dialogue are topical issues of modern education. In the conditions of the credit system of teaching students, the main tasks are to unify the amount of knowledge, create conditions for maximum individualization of training, strengthen the role and effectiveness of independent work of students. We believe that students' mastery of self-control and mutual control skills through the use of criteria-based assessment technology is extremely necessary, and the use of criteria allows us to assess the advantages and disadvantages of specific assessment procedures. The article describes the results of a pedagogical study conducted by the authors among students of the 1-2 courses of the Innovative Eurasian University, where the method of  L.V. Baiborodova was chosen as a tool to identify problems of interaction between a teacher and students. In the course of the study, the problems encountered by students in the learning process were analyzed, algorithms for organizing and conducting lectures and practical classes were proposed, allowing the teacher and the student to build an effective interaction process, the results of testing the proposed algorithms were described. The conducted experiment showed that the use of criteria-based assessment allows  to effectively organize pedagogical interaction at the university.

About the Authors

L. A. Semenova
Innovative Eurasian University
Kazakhstan

Larissa A. Semenova,  Сandidate of pedagogics, Associate Professor, Professor

Pavlodar



A. I. Kazantsev
Innovative Eurasian University
Kazakhstan

Anastassiya I. Kazantseva, senior teacher

Pavlodar



References

1. Garanina R. M. (2020) Technology of Pedagogical Assistance to the Formation of the Student as a Subject of the Educational Space. European Journal of Contemporary Education. 9(4): 751-772 DOI: 10.13187/ejced.2020.4.751 URL: http://www.ejournal1.com

2. Сенько Ю.В. (2011) Образование в гуманитарной перспективе: монография: Барнаул: Изд-во Алт. ун-та – 367 с.

3. Государственная программа развития образования и науки РК на 2020 - 2025 годы.

4. Семенова Л.А. (2015) Критериальное оценивание как инструмент мониторинга овладения обучаемыми системой формируемых знаний, умений, навыков // Вестник Академии Педагогических наук Казахстана. №6 (62). С. 80-84.

5. Сорокоумова И.В. (2016) Обеспечение эффективной самостоятельной работы обучающихся// Образование. Карьера. Общество. №4 (51). С. 44-46.

6. Мудрик А.В. (1997) Введение в социальную педагогику. Учебное пособие для студентов. М.: Институт практической психологии. – 365 с.

7. Коджаспирова Г.М., Коджаспиров А.Ю. (2005) Словарь по педагогике. Москва: ИКЦ «МарТ», 448 с.

8. Кан–Калик В.А. (1991) Педагогическое творчество/ В.А. Канн – Калик, Н.Д. Никандров. М: Педагогика. – 144 с.

9. Мудрик А.В. (2013) Социальная педагогика: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования. М.: Академия. - 240 с.

10. Сластенин В.А. (2013) Педагогика. Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Сластенин И.Ф., Исаев Е.Н. Шиянов. М.: Издательский центр «Академия». - 576 с.

11. Длимбетова Г., Бейсенбаева А. (2002) Некоторые процессы, инновации эколого–педагогического образования // Высшая школа Казахстана. № 4. С. 164-169.

12. Хмель Н.Д., Колумбаева Ш.Ж. (1999) Социально–педагогическая деятельность и становление личности // Ученые записки ПГУ. № 3. С. 152-158.

13. Ахметова Г. (2003) Преподаватель вуза: проблемы и перспективы // Yлт тағылымы. № 4. С. 44-49.

14. Semenova, L.A., Kazantseva, A.I., Sergeyeva, V.V., Raklova, Y.M., Baiseitova, Z.B. (2016) Pedagogical Interaction in Hugh School, the Structural and Functional Model of Pedagogical Interaction. International Journal of Environmental & Science Education. 11(9), 2553-2566. DOI: 10.12973/ijese.2016.706a

15. Бибарсов В.Ю. (2012) Педагогическое взаимодействие глазами студентов // Международная научнопрактическая конференция «Современное профессиональное образование: теоретические основы и прикладные аспекты». URL: http://econf.rae.ru/article/6504 (дата обращения: 28.02.2021)

16. Harlen, W. (2007) Criteria for evaluating systems for student assessment. Studies in Educational Evaluation. 33(1): 15-28. DOI: 10.1016/j.stueduc.2007.01.003

17. Drs. Mulder, I., Swaak, J., & Kessels, J. (2002). Assessing group learning and shared understanding in technology mediated interaction. Educational technology & society, 5(1), 35-47.

18. Туреханова А. (2002) Влияние взаимодействия преподавателей и студентов на качество обучения в вузе // Бiлiм. № 2. С. 66-67.

19. Ананьев Б.Г. (1980) Психология педагогической оценки // Избранные психологические труды в 2 частях под ред. А.А.Бодалева и др. М.: Педагогика. С. 128-266.

20. Андреев А. Б. (2001) Концептуальный подход к созданию интеллектуальной системы анализа знаний // Открытое образование. №5. С. 44-48.

21. Ануфриева Н.В. (2002) Технология самоконтроля в системе развивающего обучения// Технологии развивающего обучения: сб. науч. трудов. СПб: Эпиграф. – 253 с.

22. Башарин В.Ф. (1993) Педагогическая технология: что это? // Специалист. №9№ С. 25-27.

23. Кайнова Э.Б. (2005) Критерии качества образования: основные характеристики и способы измерения. Москва.

24. Кулюткин Ю.Н. (1985) Психология обучения взрослых. М.: Просвещение. – 128 с.

25. Семенова Л.А. (2017) Критериальное оценивание образовательных результатов в образовательной системе вуза // Вестник Академии Педагогических наук Казахстана. №5 (сентябрь-октябрь). С.26-31.


Review

For citations:


Semenova L.A., Kazantsev A.I. CRITERIA-BASED ASSESSMENT AS A FACTOR OF INCREASING THE EFFECTIVENESS OF PEDAGOGICAL INTERACTION OF PARTICIPANTS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE UNIVERSITY. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2021;(2):7-19. (In Russ.) https://doi.org/10.52512/2306-5079-2021-86-2-7-19

Views: 833


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)