Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

LITERACY OF READING - THE BASIS OF FUNCTIONAL LITERACY OF STUDENTS

Abstract

This article is devoted to the educational literacy of school pupils, which is currently being actively penetrated into the education system of the Republic of Kazakhstan. Special studies have shown that in most cases, students can not apply the knowledge to life. The low level of functional literacy of students led to the introduction of new changes in the field of education. Functional literacy consists of three basic components: literacy, mathematical and science literacy. This article discusses the importance of literacy, which is the basis of functional literacy, the ways in which it is developed and improved in the school. In the course of the research, there are different approaches to differentiating students' literacy, using differentiation, accumulation, analysis methods.

About the Author

E. B. Assanbayeva
Pavlodar State Pedagogical University
Kazakhstan

M.A.

Pavlodar



References

1. Қазақстан Республикасының Президенті – Ұлт көшбасшысы Н.Ә.Назарбаевтың «Қазақстан-2050 стратегиясы»: қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» халыққа Жолдауы. 14 желтоқсан 2012 жыл. – Астана, 2012. – 54 б.

2. Международное исследование PISA: методическое пособие. – Астана: Национальный центр статистики и оценивания, 2012, - 77 с.

3. Оқушылардың функционалдық сауаттылығын дамыту жөніндегі 2012 - 2016 жылдарға арналған ұлттық іс-қимыл жоспарын бекіту туралы ҚР Үкіметінің 2012 жылғы 25 маусымдағы № 832 Қаулысы. Электронды дереккөз: http://adilet.zan.kz/kaz/docs/P1200000832

4. Чтение детей и подростков как фактор формирования человеческого капитала: Материалы Российской научно-практической конференции /ред.: Т.Г. Браже, Т.И. Полякова, С.М. Бородин. Санкт-Петербург, СПбАППО, 2004. – 100 с.

5. Светловская Н.Н. Наука становления личности средствами чтения-общения: Словарь-справочник. – Москва: Экон – Информ, 2011. – 78 с.

6. Асмолов А.Г. Формирование универсальных учебных действий в основной школе: от действий к мысли. Москва, 2010. – 155-б.

7. Логвина И., Рождественская Л. Формирование навыков функционального чтения: книга для учителя. – Нарва, 2012. – 58 с.


Review

For citations:


Assanbayeva E.B. LITERACY OF READING - THE BASIS OF FUNCTIONAL LITERACY OF STUDENTS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2018;(4):136-140. (In Kazakh)

Views: 732


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)