Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

ICT LITERACY OF STUDENTS OF GRADUATES OF PEDAGOGICAL SPECIALTY OF UNIVERSITY

Abstract

The article presents results of the survey of ICT literacy of students graduating from a teaching specialty. Knowledge of the types of information and communication technology and the frequency of their use by graduate students in the educational process and in pedagogical practices are defined. The role of the subject ―Practicum of application of IT means‖ which is studied during the 4th year of Bachelor program was established. Most students responded use the Internet, e-mail, photocopy, computer, interactive whiteboard, e-books, PowerPoint, and slides. It was also revealed that there are students who do not use the above listed ICTs at all and even some of them are not familiar with them.

About the Authors

E. A. Kyrbassova
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

PhD student

Almaty



S. M. Kenesbayev
Branch of the joint stock company "National сenter for professional development "Orleu‖" Institute forprofessional development Teachers in Almaty Region"
Kazakhstan

Dr. Sci. (Pedagogy)

Almaty



G. U. Dyuskalieva
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Dr. Sci. (Biology), Professor

Almaty



References

1. Бейсенова Ә.С., Алиев М.Д. Мультимедиалық технологияны оқыту үрдісінде қолдану мұмкіндіктері. Абай атындағы ҚазҰПУ-ң Хабаршысы «Педагогика ғылымдары» сериясы, №3 (59). – 2018. – 145-149 б.

2. Білімді ақпараттандыру және оқыту мәселелері: // Авт. ұж.: Е.Ы.Бидайбеков, В.В.Гриншкун, Г.Б.Камалова, Д.Н.Исабаева. Б.Ғ.Бостанов/ Оқулық. – Алматы, 2014. – 352 б.

3. Ахметова Г.С. Ақпараттық технологияларды қолдану арқылы оқу үрдісінің тиімділігін арттыру. Алматы технологиялық университетінің хабаршысы. №2. – 2014. С. 91-93.

4. Digital transformation a framework for ICT literacy. A Report of the international ICT Literacy Panel. 2002

5. Miljko A. ICT literacy in the humanities and social sciences: course‘s content characteristics and integration models. PhD thesis. 2017

6. Оқушылардың IT-құзыреттері ICILS халықаралық зерттеуі. Жинақ. - Астана: «Ақпарттық-талдау орталығы» АҚ, 2016. - 254 бет. ISBN 978-601-280-763-9

7. Международные исследования объективно оценивают школьное образование в Казахстане. Официальный веб-сайт МОН РК. 12.09.2018. http://edu.gov.kz/m/news/detail.php?ELEMENT_ID=3087

8. Исимбаев Е.Т. ИКТ в системе повышения квалификации: опыт, состояние и перспективы. Учительский журнал. Информационно-методический бюллетень филиала акционерного общества «Национальный центр повышения квалификации «Өрлеу» «Институт повышения квалификации педагогических работников по Акмолинской области». №1. – 2017. – С. 3-4.

9. Кырбасова Э.А., Дюскалиева Г.У., Кеңесбаев С.М. Оқыту мен оқуды жетілдіруде ақпараттық коммуниациялық технологияны қолдану. Қазмемқызпу, «Жаратылыстану: химия, биология, география, биотехнология, экология салаларындағы ғылым мен білімнің заманауи даму процестері» Халықаралық ғылыми-практикалық конференция материалдары. Алматы қ., 25-26 қараша 2016 ж. 356-359 б.

10. Орынтаева Ж.А. Білімді ақпараттандыру және оның болашақ мұғалімдерді дайындаудағы әсері. Қазақ мемлекеттік қыздар педагогикалық университетінің Хабаршысы. 2017. – № 6 (72). – 19-23 б.

11. Majid Zare Bidaki, Najmeh Mobasheri Teachers‘ Views of the Effects of the Interactive White Board (IWB) on Teaching. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 83 (2013) 140 – 144.

12. Abd Mutalib E., Azelin M.N., Hezlina M.H., Razol M.A., Zullina H.S. E-Books as textbooks in the classroom. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 47 (2012). Р. 1802 – 1809.

13. Якунин А.Ф. Информационно-коммуникационные технологии и цифровая грамотность педагога. Вестник Таганрогского института А.П.Чехова. 2016. С. 468-471


Review

For citations:


Kyrbassova E.A., Kenesbayev S.M., Dyuskalieva G.U. ICT LITERACY OF STUDENTS OF GRADUATES OF PEDAGOGICAL SPECIALTY OF UNIVERSITY. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):7-11. (In Kazakh)

Views: 562


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)