Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PROJECT AS A MODERN TECHNIQUE OF TEACHING UNIVERSITY STUDENTS

Abstract

The article discusses the issues related to the practice of introducing project-based learning when obtaining higher professional education. The purpose of the work is the approbation of the technique and teaching methods for conducting research work of students in the framework of projects at the Kazakh-Russian International University in Aktobe. The main stages of the project implementation and the feasibility of its use as a teaching method were studied and analyzed. An assessment of the practical results of group and individual work done by project students in the 2017-2018 and 2018-2019 academic years is presented.

Studies have revealed positive results of the use of the project-based learning that can be expressed in the efficiency increase of the development of the professional, personal, and entrepreneurial competencies of students. The prospects for the development of an integrated track of the project-based education at the KRII as a part of the business projects (taking as an example the creation of a CRS fish breeding farm for raising catfish) are considered, which will generally contribute to the development of adaptation qualities and creativity that will allow the future specialists to shorten the period of adaptation in the field.

Methodological recommendations are given for the organization and maintenance of the main stages of conducting research projects for students of technical professions in a higher education institution on the example of research on the issues of a culture of safe behavior, production and the quality of drinking water, and aquaculture fish farming. The use of the project-based learning in a higher education institution is justified in regards to the positive impact on the academic performance of students in acquiring professional skills.

About the Authors

O. V. Grishayeva
Kazakh-Russian International University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Biology)

Aktobe



K. B. Kaliyeva
LLP «Aktobekhimkombinat Keli»
Kazakhstan

Cand. Sci. (Chemistry)

Aktobe



N. V. Ivanitskaya
Kazakh-Russian International University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Physics and Math.)

Aktobe



References

1. Боков Л.А., Катаев М.Ю., Поздеева А.Ф. Технология группового проектного обучения в вузе как составляющая методики подготовки инновационно-активных специалистов// Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 6. – с. 61.

2. E-Learning. – URL: https://e.edu.kz/ru/teacher.html (дата обращения 28.01.2019 г.)

3. Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011-2020 годы // Adilet. – URL: http://edu.resurs.kz/elegal/programma-2011-2020 (дата обращения 28.01.2019 г.)

4. Электронное обучение: руководство по применению и внедрению в вузе/ Под ред. О.Зубиковой, Г.Исмуратовой, О.Куфлей, Н.Суеркуловой, И.Ястребовой. – Костанай: ТОО «Центрум», 2016. – 147 с.

5. Калиева К. Б., Гришаева О. В., Иваницкая Н. В. E-Learning как эффективная форма организации учебного процесса при использовании проектной технологии обучения в высшем учебном заведении// Современная психология и педагогика: проблемы и решения: сб. ст. IV межд. науч.-практ. конф. №4(3). –Новосибирск: СибАК, 2017. – С. 18-23

6. Бредихина Т. Проектная деятельность КРМУ: от облачных технологий до аквакультур// Актюбинский Вестник. – Актобе, 2018. - № 11 - С.18-19.

7. Яриков В.В. Обучающий тренажер как средство контроля знаний при компьютерном обучении// Вестник Марийского государственного университета. – Йошкар-Ола, 2010. – С. 2019- 220.

8. Векслер В.А., Рейдель Л.Б. Интерактивные тренажеры и их значение в учебном процессе// Педагогические науки. – 2016. – № 41-1. – URL: http:// novainfo.ru/article/4403 (дата обращения 28.01.2019 г.)

9. Дудышева Е.В., Макарова О.Н. Дистанционные бизнес-проекты в практико-ориентированной подготовке студентов педагогического вуза// Решетневские чтения, 2014. – URL: https://cyberleninka.ru/article/v/distantsionnye-biznes-proekty-v-praktiko-orientirovannoy-podgotovke-studentov-pedagogicheskogo-vuza (дата обращения 28.01.2019 г.)

10. Мазуркин П.М. Основы научных исследований. – Йошкар-Ола: ООП ГОУВПО «Марийский государственный университет, 2006. – 240 с.

11. Полат Е.С., Бухаркина М.Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. – М., 2010. – С. 219-220.

12. Alink Ch. O., Berg H. van den. Project-Led Education (PLE)// University of Twente, 2013. – URL: https://www.utwente.nl/en/ces/celt/publications/20130820-ple-final.pdf (дата обращения 28.01.2019 г.)

13. Fernandes S., Mesquita D., Flores M. A., Lima R. М. Engaging Students is Learning: Findings from a study of Project-Led Education// European Journal of Engineering Education. 2014. Vol. 39. No. 1. P. 55-67. – URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03043797.2013.833170 (дата обращения 28.01.2019 г.)

14. Vitorino M. J. Project-Led (PLE) no ensino da Multimedia: Papel do Professor e Papel do Aluno// Universidade de Lisboa. Relatório de Prática de Ensino Supervisionada. - Lisboa, 2013. – 136 р. – URL: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/9134/1/ulfpie044631_tm.pdf (дата обращения 28.01.2019 г.)

15. Сафонова К.И., Подольский С.В. Проектная деятельность студентов в вузе: принципы отбора проектов и критерии формирования проектных групп// Журнал. Общество: социология, психология, педагогика, 2017. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/proektnaya-deyatelnost-studentov-v-vuze-printsipy-otbora-proektov-i-kriterii-formirovaniya-proektnyh-grupp (дата обращения 28.01.2019 г.)

16. Петухова Е.А., Кравченко Г.В. Использование метода проектов в обучении студентов вуза средствами информационных технологий// Ученые записки. Электронный журнал Курского государственного университета. – Курск, 2017. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-metoda-proektov-v-obuchenii-studentov-vuza-sredstvami-informatsionnyh-tehnologiy (дата обращения 28.01.2019 г.)


Review

For citations:


Grishayeva O.V., Kaliyeva K.B., Ivanitskaya N.V. PROJECT AS A MODERN TECHNIQUE OF TEACHING UNIVERSITY STUDENTS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):12-18. (In Russ.)

Views: 555


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)