Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

THE ROLE OF PHONETIC KNOWLEDGE IN TEACHING LANGUAGE (LEARN TO OWN A SPEECH, NOT A LANGUAGE)

Abstract

The work poses the problem of teaching Russian and Kazakh language foreign-language students. The authors believe that it is first necessary to give a speech, and not to teach grammar. For this, it is necessary to pay more attention to phonetics, namely, issues of sound use, stress / sinharmonism, intonation. Here is a system of work on these key problems. An innovative method of teaching Russian accent in the Kazakh audience is proposed using of Russian poetic speech, which is built according to the laws of Russian rhythmics. A feature of the article is an attempt to find points of convergence between the methods of the Russian and Kazakh languages, since without comparative and comparative-typological approaches to teaching a non-native language one cannot expect success.

About the Authors

K. N. Darkulova
Southern Kazakhstan State Pedagogical University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Philology)

Shymkent



Zh. A. Massaliyeva
Southern Kazakhstan State Pedagogical University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Philology), Associate Professor

Shymkent



References

1. Hülshof, John L. ―The Use of Phonetics in Language Teaching.‖ Monatshefte Für Deutsche Sprache und Pädagogik, vol. 9, no. 10, 1908, pp. 310–313. JSTOR, [Электронный ресурс] — 2019 — Режим доступа: https://www.jstor.org/stable/i30166934

2. Масалиева Ж.А. Қазақ тіліндегі буын үндестігі. Ойын сабақ. ОҚМУ, КО. Шымкент, 2007.

3. Масалиева Ж.А. Дыбыстық құбылыстар – Iзденiс. Гуманитарлық ғылымдар сериясы. – Алматы: ҚР БжҒМ БҒСБК басылымы , 2012. №3. – Б. 98-102

4. Черемисина Н.В. Русская интонация: поэзия, проза, разговорная речь – М.: Русский язык, 1989. – 240 с. 5 Шутова М.Н., Орехова И.А. Фонетический аспект в методике преподавания русского как иностранного. Русистика. 2018. Т.16. №3. С. 261-278 http://journals.rudn.ru/russian-language-studies [Электронный ресурс] — 2019 — Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/foneticheskiy-aspekt-v-metodike-prepodavaniya-russkogo-yazyka-kak-inostrannogo

5. Щерба Л. В. Субъективный и объективный метод в фонетике (II.)// Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность. - М., 1974. - С. 136-140. [Электронный ресурс] — 2019 — Режим доступа: http://www.philology.ru/linguistics1/shcherba-74h.htm

6. 22 стихотворения, чтобы запомнить ударения [Электронный ресурс] — 2019 — Режим доступа: https://www.adme.ru/zhizn-nauka/22-stihotvoreniya-chtob-zapomnit-udareniya-1190710/

7. Масалиева Ж.Б. Просодикалық бірлік //«ЭКСПО – 2017: Ақпараттандыру – қоғам дамуының болашағы» Бектаев оқулары – 2. ОҚМПИ, 2016.

8. Даркулова К.Н. Сопоставительные характеристики интонационных типов казахского и русского языков – Вестник КазНУ им. Аль-Фараби. Сер. Филологическая.– Алматы, 2009.- № 4 (120).- С. 35-38.

9. Турмаханова С.А., Даркулова К.Н., Ахметова Д.М. Фонетические средства синтагматического членения в казахском языке – Альманах современной науки и образования.– Тамбов: Грамота, 2016. №6 (108). С.96-98 [Электронный ресурс] — 2019 — Режим доступа: http://scjournal.ru/articles/issn_1993-5552_2016_6_25.pdf


Review

For citations:


Darkulova K.N., Massaliyeva Zh.A. THE ROLE OF PHONETIC KNOWLEDGE IN TEACHING LANGUAGE (LEARN TO OWN A SPEECH, NOT A LANGUAGE). Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):115-121. (In Russ.)

Views: 413


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)