Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

MACROSTRUCTURAL REPRESENTATION OF THE STUDENT SUBJECTIVITY

Abstract

In this article, on the basis of theoretical analysis, the macrostructure of the student‘s subjectivity is considered. The composition of this macrostructure is proposed. At the same time, the components of the macrostructure of the student‘s subjectivity were divided into two types: the structural representation of the student‘s subjectivity and the functional representation of the student‘s subjectivity. The motivational-value, emotional-volitional, cognitive-competence, reflexive-regulatory components were referred to the structural representation of the student‘s subjectivity. The content of the functional representation of the student‘s subjectivity includes personality-creative, activity-prognostic, organizational-communicative components.

About the Authors

A. D. Kariyev
Sholom-Aleichem Priamursky State University
Russian Federation

postgraduate student, faculty of pedagogy and psychology - center for pedagogical education

Birobidzhan



T. B. Bainazarova
Kazakh State Women‘s Teacher Training University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Pedagogy), acting Associate Professor

Almaty



References

1. Кашлев С.С. Педагогические условия развития субъектности студента в педагогическом процессе вуза // Материалы второй республиканской научно-практической конференции «Университетское образование: от эффективного преподавания к эффективному обучению» (Минск, 1-3 марта 2001 г.). Белорусский государственный университет. Центр проблем развития образования. - Минск: Пропилеи, 2002. - С. 95-102.

2. Мухаметзянова Ф.Г., Зайнутдинов Р.А. Субъектность студента как условие подготовки компетентного педагога-психолога в негосударственном вузе // Казанский педагогический журнал. - 2007. - №3. - С. 49-57.

3. Тырзыу А.М. Педагогические условия формирования субъектности студента музыкального колледжа в музыкально-образовательной деятельности: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. - Воронеж, 2008. – 190 c.

4. Скамницкая Г.П. Мониторинг и оценка формирования субъектной профессиональной позиции у студентов педагогического колледжа. / Г.П. Скамницкая, О.П. Чозгиян // Среднее профессиональное образование. - 2014. - № 2. - С. 24-30.

5. Гришина С.Б. Формирование субъектности студентов на начальном этапе профессиональной подготовки (на примере обучению иностранному языку): автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. - Волгоград, 2005. - 26 с.

6. Ваньков А.Б Психолого-педагогические условия развития субъектности будущего педагога: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. - Тула, 2006. - С. 211.

7. Гвоздева А.В. Интегративно-дифференциальный подход к развитию субъектности студентов вуза в процессе обучения французскому языку: автореф. дис. ... д-р. пед. наук: 13.00.01. - Курск, 2009. - 54 с.


Review

For citations:


Kariyev A.D., Bainazarova T.B. MACROSTRUCTURAL REPRESENTATION OF THE STUDENT SUBJECTIVITY. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):189-193. (In Russ.)

Views: 343


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)