Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PROFESSIONAL COMPETENCE: ESSENCE AND BASIC PRINCIPLES

Abstract

The problem of the theory of professional competence is a significant factor shaping the conditions for the economic and social development of the country. Professional competence is the ability to base professional decisions on previous experiences with specific situations. In this article researched the essence and basic principles of professional competence. In the research work considered the formed concepts in pedagogical and psychological science. Practical significance of the work was as follows: structured and systematized the concepts of professional competence, special attention was directed to pedagogical and socio-psychological concepts.

About the Author

G. K. Nakypova
Korkyt Ata Kyzylorda State University
Kazakhstan

РһD student 6D010300 - Pedagogy and Psychology

Kyzylorda



References

1. Маркова А.К. Психология профессионализма. - М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. – 312 с.

2. Дружилов С.А. Обучение и стадии профессиональной компетентности // «Непрерывное образование как условие развития творческой личности»: Сборник по материалам Фестиваля педагогического творчества. – Новокузнецк: ИПК, 2001. – 174 с.

3. Введение в педагогическую деятельность / Под ред. А.С. Роботовой. 2-е изд., стереотип. - М.: Академия, 2004. – 208 с.

4. Дорофеев А. Профессиональная компетентность как показатель качества образования // Высшее образование в России. – 2005. - №4. – С. 30-33.

5. Волынкин В.И. Педагогика в схемах. - Ростов н/Д.: Феникс, 2007. – 283 с.

6. Гнатышина Е. А. Компетентностно-ориентированное управление подготовкой педагогов профессионального обучения. - СПб: Книжный Дом, 2008. - 424 с.

7. Гурина Р. Как измерить профессиональную компетентность? // Высшее образование в России. – 2008. - №10. – С. 82-89.

8. Карицкая И.М. Социально-профессиональная компетентность как основа успешной профессиональной деятельности // Омский научный вестник. – 2009. - №1 (75). – С. 54-58.

9. Василевская Е.В. Общенациональная система профессионального роста учителей: профессиональные компетентность и компетенции // Всероссийская конференция по анализу хода внедрения национальной системы учительского роста. – М., 2017. – С. 94- 103.

10. Кудайбергенова К.С. Құзырлылықтың педагогикалық категория ретінде дамуының теориялық-әдіснамалық негіздері. - Педагогика ғылымдарының докторы ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация: 13.00.01 – Жалпы педагогика, педагогика және білім тарихы, этнопедагогика. - Ы.Алтынсарин атындағы Ұлттық білім беру академиясы, 2010. – 236 б.

11. Жорабекова А.Н. Формирование профессиональных компетенций будущего учителя на основе полилингвального подхода. - Диссертация на соискание ученой степени доктора философии (PhD). – Евразийский национальный университет имени Л.Н. Гумилева, 2015. – 203 с.

12. Джандильдинов М.К. Студенттердің кәсіби-тұлғалық құзыреттіліктерін дамытудың педагогикалық шарттары. – Философия докторы (PhD) ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация. – Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университеті, 2015. – 151 б.

13. Оразбаева К.О. Жаһандану жағдайында болашақ мұғалімдердің кәсіби құзыреттілігін қалыптастыру. - Философия докторы (PhD) ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация. – Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университеті, 2016. – 163 б.

14. Жұмабекова Ф.Н. Болашақ мамандардың кәсіби құзіреттілігін қалыптастырудың басым бағыттары // әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің Хабаршысы. Педагогикалық ғылымдар сериясы. – 2015. - №3 (46). – 69-74 бб.

15. Касымова Г.М. О кейс-методе в профессиональном обучении студентов // Вестник Казахского государственного женского педагогического университета. – 2016. - №1 (61). - С. 147-153.

16. Сайбекова Н.У. «Құзірет», «құзіреттілік» және «кәсіби құзіреттілік» ұғымдары // Қазақ мемлекеттік қыздар педагогикалық университетінің Хабаршысы. - 2016. - №2 (62). - 139-143 бб.


Review

For citations:


Nakypova G.K. PROFESSIONAL COMPETENCE: ESSENCE AND BASIC PRINCIPLES. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):208-213. (In Kazakh)

Views: 459


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)