Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

MODERN ASSESSMENT OF LEARNING ACHIEVEMENTS OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN INCLUSIVE EDUCATION

Abstract

The article deals with the development of inclusive education in USA, Great Britain, Russia and Kazakhstan, its problems and trends. The main part of the article raises questions of a the educational assessment of students with special educational needs in the conditions of the implementation of inclusive education. The authors reveal the basic principles that teachers must adhere to when assessment students' learning achievements in an inclusive education environment. The article assumes that correct assessment in the presence of a rigid state educational standard is impossible. The main conclusions of the article provide for the need to expand and supplement educational and methodological recommendations on the system of assessing the educational achievements of students with special educational needs.

About the Authors

S. Е. Agybaeva
Abai Kazakh National Pedagogical University
Kazakhstan

PhD student of the 1st course of the specialty "Defectology"

Almaty



G. S. Orazaeva
Kazakh State Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Pedagogy), Associate Professor, head of the Special and Social Pedagogy Department

Almaty



References

1. Инклюзивное образование: результаты, опыт и перспективы: Сборник материалов III Международной научно-практической конференции / Под ред. С.В. Алехиной. – М.: МГППУ, 2015. – 528 с.

2. Типология и характеристика программ оценки учебных достижении школьников /Болотов В.А., Вальдман И.А //Интернет журнал «Проблемы современного образования» 2013, №5.

3. Assessment for learning: 10 principles, assessment reform group, 2002.

4. Система критериального оценивания учебных достижений учащихся. Методическое пособие. – Астана: Национальная академия образования им. И.Алтынсарина, 2013. –80 с.

5. Красноборова, А. А. Технология критериального оценивания в логике компетентностного и личностно ориентированного подходов. [Текст] / А.А. Красноборова // Начальная школа плюс До и После. – 2010. №1. – C. 76 – 78.

6. Деятельность педагога, учителя-предметника, классного руководителя при включении обучающихся с ограниченными возможностями здоровья и детей-инвалидов в образовательное пространство: методические материалы для педагогов, учителей-предметников, классных руководителей образовательных организаций (серия: «Инклюзивное образование детей- инвалидов, детей с ограниченными возможностями здоровья в общеобразовательных организациях») / О. Г. Приходько и др. – М.: ГБОУ ВПО МГПУ, 2014. - 227 с.

7. Тупоногов, Б.К., Белякова, Н.А. оценка знаний, умений и навыков слепых и слабовидящих школьников / Б.К. Тупоногов, Н.А. Белякова // Дефектология. – 2009. - № 6. – С. 37-41.

8. Олешкевич, В.И. Интегрированное обучение: факторы успешности /В.И. Олешкевич // Дефектология. — 2006. - № 5. - С. 21-26.


Review

For citations:


Agybaeva S.Е., Orazaeva G.S. MODERN ASSESSMENT OF LEARNING ACHIEVEMENTS OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN INCLUSIVE EDUCATION. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):244-249. (In Kazakh)

Views: 795


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)