Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

THE PROBLEMS OF SPECIAL TEACHER TRAINING FOR WORK IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION

Abstract

The article discusses various approaches to the preparation of a special teacher to work in an inclusive education; highlighted the existing problems in this process; the concept of ―training teachers for work in an inclusive education‖ is revealed. One of the key in this regard is the problem of staffing the education system, which is solved through the training of teachers, providing the educational process, psychological and pedagogical support of subjects of education and the socio-cultural integration of individuals with special educational needs in modern society.

About the Authors

B. A. Dyusenbaeva
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

PhD student of the 2nd year of study

Almaty



A. N. Sarzhanova
North Kazakhstan University named after M. Kozybayev
Kazakhstan

Cand. Sci (Pedagogy)

Petropavl



References

1. Закон Республики Казахстан от 13 апреля 2005 года №39-III ЗРК «О социальной защите инвалидов в Республике Казахстан».

2. Государственная программа развития образования и науки Республики Казахстан на 2016 - 2019 годы. Указ Президента Республики Казахстан от 1 марта 2016 года № 205.

3. Reynolds, D & Muijs, D, (2003). The effectiveness of the use of learning support assistants in improving the mathematics achievement of low achieving pupils in primary school, Educational Research, 45(3), 219–30

4. Takala, M. (2007). The work of classroom assistants in special and mainstream education in Finland. British Journal of Special Education, 34(1), 50-57.

5. Walther-Thomas, C., Bryant, M., & Land, S. (1996). Planning for Effective Co-Teaching: The Key to Successful Inclusion. Journal for Special Educators, 17(4), 255-264 6 Сластенин В.А. и др. Педагогика: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений - М.: Издательский центр "Академия", 2002. - 576 с.

6. Абульханова-Славская, К. А. Деятельность и личность.– М.: Наука, 1980. – 335 с.

7. Шипилина, Л. А. Методология психолого-педагогических исследований: учеб. пособие / - 6-е изд., стер. - М.: Наука, 2013. – 202 с.

8. Кузьмина О.С., Чекалева Н.В., Четверикова Т.Ю. Организация и содержание подготовки педагогов к деятельности в условиях инклюзивного образования: монография. Под общ.ред. Н.В. Чекалевой. – Омск: Издатель-Полиграфист, 2014. – 242 с.

9. Хафизуллина И.Н. Модель процесса формирования у будущих учителей инклюзивной компетентности для работы в общеобразовательной школе. / И.Н. Хафизуллина // Материалы VIII Всероссийской заочной научно-практической конференции «Интеграция методической (научно-методической) работы и системы повышения квалификации кадров» – Челябинск, 2007.  330 с. – С. 123-126.

10. Кутепова Е. Н. Готовность педагога к деятельности в условиях инклюзивной практики / Е.Н. Кутепова, Ж.Н. Черенкова // Инклюзивное образование: практика, исследования, методология: сборник материалов II Междунар.науч.-практ. конф. / отв. ред.: С.В. Алехина. – Москва, 2013. – С. 588-592.

11. Сабельникова С. И. Развитие инклюзивного образования. Справочник руководителя образовательного учреждения. – 2009. – № 1. – С. 42-51

12. Сулейменова Р.А. Социальная коррекционно-педагогическая поддержка как путь интеграции детей с ограниченными возможностями. Проблемы включения детей со специальными образовательными потребностями в общеобразовательный процесс. Алматы: Раритет, 2002.

13. Мовкебаева З. А. Вопросы подготовки педагогических кадров в Республике Казахстан к работе в условиях инклюзивного образования // Педагогика и психология. – 2013. - №2. – С.6-11.

14. Всемирная декларация об образовании для всех»// Всемирная конференция «Образование для всех». Таиланд. 1990.


Review

For citations:


Dyusenbaeva B.A., Sarzhanova A.N. THE PROBLEMS OF SPECIAL TEACHER TRAINING FOR WORK IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):250-255. (In Russ.)

Views: 523


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)