THE SPECIFICITY OF THE USE OF MNEMONICS IN THE WORK WITH PRESCHOOL CHILDREN WITH GENERAL UNDERDEVELOPMENT OF SPEECH
Abstract
This article deals with the problem of the development of coherent speech of children with general speech underdevelopment, which is currently one of the most important tasks of the special education. The authors describe the features of speech of children with speech disorders, the specificity of working with the coherent speech of children with a general speech underdevelopment. Particular emphasis in the article is made on the use of mnemonics in speech therapy practice, as one of the methods for optimizing correctional work with children with general speech underdevelopment.
The article defines "mnemonics" from the perspective of different authors and features of this technique in the correctional work. The stages of work with mnemotables are described in details. By an example of working with a poem, described the main stages and methods of work using mnemonic tables with children with a general underdevelopment of speech of preschool and school age.
About the Authors
G. S. OrazaevaKazakhstan
Cand. Sci. (Pedagogy), Associate Professor, head of the Special and Social Pedagogy Department
Almaty
G. M. Kydyrali
Kazakhstan
Master student of the specialty Defectology
Almaty
References
1. Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011 – 2020 годы, от 1 февраля 2010 г.
2. Закон РК «О социальной и медико-педагогической коррекционной поддержке детей с ограниченными возможностями» от 11 июля 2002 года.
3. Закон РК «Об образовании» от 27 июля 2007 года
4. Мухина В.С. Психологические особенности детей пре ддошкольного и дошкольного возраста//Возрастная и педагогическая психология. Под ред. Петровского А.В. М., 1973
5. Логопедия. Под ред. Волковой Л. С., Шаховской С. Н. М.: Владос, 1999.
6. Сапожникова Н. Мнемотехника как средство развития связной речи дошкольников. Межд. образовательный портал Maam.ru. https://www.maam.ru/detskijsad/mnemotehnika-kak-sredstvo-razvitija-svjaznoi-rechi-doshkolnikov.html
7. Козаренко В.А. Учебник мнемотехники. Система запоминания "Джордано". М. 2002.
8. Khalid Khan. Mnemonics and Study Tips for Medical Students, 2nd edition. 2008
9. Козаренко В.А. Учебник мнемотехники. М.: 2007.
10. Морук Н. В., Архипова С. Н. Использование мнемотехники в развитии связной речи у учащихся младших классов с тяжелыми нарушениями речи // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2015. – Т. 19. – С. 141–145.
Review
For citations:
Orazaeva G.S., Kydyrali G.M. THE SPECIFICITY OF THE USE OF MNEMONICS IN THE WORK WITH PRESCHOOL CHILDREN WITH GENERAL UNDERDEVELOPMENT OF SPEECH. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):256-260. (In Russ.)