Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

THEORETICAL ASPECTS OF PEDAGOGICAL SUPPORT OF EARLY AGED CHILDREN AFTER COCHLEAR IMPLANTATION

Abstract

Early intervention in the development of children with special educational needs is a priority worldwide. The interdependence of negative factors associated with impaired psychophysical development indicates the need to include the child and parents in the program of early correctional care. This provision is relevant in work with young children after cochlear implantation. Currently, cochlear implantation is the most effective method of hearing and speech rehabilitation of deaf children. The success of the pedagogical habilitation of such children is largely determined by the observance of two basic conditions: the constant presence of children and adults among normal hearing and speaking and the provision of systematic remedial education. The article presents the stages and methods of hearing speech on the experience of foreign and domestic remedial work, as well as the possibility of their implementation in relation to children with a cochlear implant of an early age.

About the Authors

A. K. Dostay
Kazakh State Women‘s Teacher Training University
Kazakhstan

Master student of the specialty Defectology, deaf-and-dumb pedagogue in the National scientific-practical center of correctional pedagogy



G. S. Orazaeva
Kazakh State Women‘s Teacher Training University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Pedagogy), Associate Professor, head of the Special and Social Pedagogy Department



References

1. Разенкова Ю.А. Система ранней помощи: поиск основных векторов развития. Москва: Карапуз, 2011

2. Халыкова Б.С., Кенжеева А.К. Проектирование индивидуально-развивающей программы для детей раннего возраста с ограниченными возможностями в развитии. Алматы: Национальный научно-практический центр коррекционной педагогики, 2014

3. McWilliam R.A. Assessing the resource needs of the families in the context of early intervention. In M.J. Guralnick (Ed.), The Developmental Systems Approach to Early Intervention (pp. 215–234). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co., 2005

4. Pretis., M. A developmental communications model within the Early Intervention System in Austria. In M.J. Guralnick (Ed.), The Developmental Systems Approach to Early Intervention (pp. 425–438). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co., 2005.

5. Тарасова Н.В. Комплексное сопровождение детей после кохлеарной имплантации в центре оториноларингологии: дисс. канд. пед. наук: 13.00.03 / Тарасова Наталья Валерьевна; Место защиты: Моск. гос. гуманитар. ун-т им. М.А. Шолохова; Москва, 2010.- 217 с.

6. Кобрина Л.М. Абилитационная работа с детьми раннего возраста с нарушениями слуха: учеб. пособие. – СПб.: Наука–Питер, 2005.

7. http://www.otoskop.ru/rus/2011/10/metod-leongard-chast-2-sistema-formirovaniya-rechevogo-sluxa/

8. Шматко, Н.Д. Особенности организации коррекционного обучения имплантированных дошкольников [Текст] / Н. Д. Шматко // Дефектология. – 2012. – № 3. – С. 45–51.

9. Данные отдела статистики Республиканской психолого-медико-педагогической консультации при ГУ ННПЦ КП, г.Алматы, Казахстан, 2019

10. Приказ Министра здравоохранения и социального развития Республики Казахстан от 12 мая 2015 года № 338. Зарегистрирован в Министерстве юстиции Республики Казахстан 19 июня 2015 года №11406.

11. Королева И.В. Прогноз эффективности слуховой реабилитации после кохлеарной имплантации у детей младшего возраста //Дефектология. – 2002. - №4. – С.28-39.

12. Королева И.В. Этапы развития слухоречевого восприятия и речи у ранооглохших детей с кохлеарным имплантом //Российская оториноларингология. – 2008. – №1(32). – С.11-20.


Review

For citations:


Dostay A.K., Orazaeva G.S. THEORETICAL ASPECTS OF PEDAGOGICAL SUPPORT OF EARLY AGED CHILDREN AFTER COCHLEAR IMPLANTATION. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):261-265. (In Russ.)

Views: 536


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)