Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

EXTERNAL AND INTERNAL FACTORS AFFECTING THE PROFESSIONAL IDENTIFICATION OF THE FUTURE SOCIAL TEACHER

Abstract

The article reveals the main factors influencing the development of professional identification of future social teachers in the period of study at the university. These include: educational environment, society, vocational education and professional education. The educational environment is considered as one of the integral and important factors in the training of social educators. Society is considered from the point of view of the process of inclusion of the future social teacher in it and integration through the nearest social environment into society as a whole. Based on the general pedagogical ideas of educators and psychologists about the specifics and the relationship of the processes of training and education in a single educational process, the author gives their brief description.

About the Author

S. B. Ibraev
L.N. Gumilyov Eurasian National University
Kazakhstan

PhD student of the chair of social pedagogy and self-cognition

Astana



References

1. Харламов И.Ф. Педагогика. Электронные книги. – М.: Педагогика. 2009. – 308 с.

2. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. М.: Педагогика. 1989. – 485 с.

3. Абдыкаримов Б.А. Непрерывное профессиональное образование: проблемы и перспективы [Текст] / Б.А. Абдыкаримов // Проблемы и перспективы непрерывного профессионального образования. - Астана, 2009. – сс. 21-23.

4. Жампеисова К.К., Хан Н.Н., Колумбаева Ш.Ж., Жексенбаева У.Б. Технологический и организационно-управленческий аспекты государственно-общественного управления образованием как целостного педагогического процесса// Педагогика и психология– 2011. – № 2 (7). – сс. 20 – 25.

5. Общая и социальная педагогика: учебно-методическое пособие для пед. спец. "Социальная работа" / сост.: Н. Э. Пфейфер, Е. И. Бурдина, С. К. Ксембаева. - Павлодар : Кереку, 2010. - 98 с.

6. Менлибекова Г.Ж. Компетентностный подход в социальном образовании: теория и практика // Доклады Казахской академии образования. №3-4, 2012. – сс.23-28.

7. Хмель Н.Д. Теория и технология реализации целостного педагогического процесса. – Алматы: КазНПУ им. Абая, 2008. – 176 б.

8. Современные технологии обучения - основа профессиональной деятельности педагога / Л. А. Шкутина // Вестник КарГУ. Сер. Педагогика. - 2004. - № 3. – сс.123-126.

9. Зимняя И.А. Педагогическая психология. Учебник для вузов. Изд. второе доп., испр и перераб. – М.: Издательская корпорация «Логос», 2000 – 384 с.

10. Кон И.С Психология ранней юности. М.: Просвещение, 1989. – 256 с.

11. Эриксон, Э. Идентичность: юность и кризис. М.: Просвещение, 1996. – 264 с.

12. Мудрик А. В. Социальная педагогика [Текст]: учеб. для студентов пед. вузов / А. В. Мудрик; под ред. В. А. Сластенина. —4-е изд., доп. — М.: Академия, 2003. — 200 б.

13. Галагузова М.А., Галагузова Ю.Н., Штинова Г.Н., Тищенко Е.Я., Дьяконов Б. Социальная педагогика: курс лекций (введение в профессию "социальный педагог", основы социальной педагогики, основы социально-педагогической деятельности) - М., ВЛАДОС, 2001. - 416 с.

14. Андреева Г.М. Социальная психология. - М.: Аспект Пресс, 2001. - 240 с.

15. Мардахаев, Л.В. Социализация человека как социально-педагогический процесс. // Педагогическаое образование и наука. – 2009. №4. –сс.21-26.

16. Сластенин В.А. Педагогика: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов; Под ред. В.А. Сластенина. - М.: Издательский центр "Академия", 2002. – 576 с.

17. Коваль Н.А. Центрированный на личности подход к духовному общению преподавателя и студента // Инноватика и рефлексика психолого-педагогического обеспечения гуманизации профессионального и бизнес образования: Сб. мат-лов межд. научно-практ. конф., Красноярск, КГПУ, 1995. –57 с.

18. Wilkinson A., Hislop D., Coupland C. The changing world of professions and professional workers //Perspectives on Contemporary Professional Work: Challenges and Experiences. – 2016.


Review

For citations:


Ibraev S.B. EXTERNAL AND INTERNAL FACTORS AFFECTING THE PROFESSIONAL IDENTIFICATION OF THE FUTURE SOCIAL TEACHER. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):266-273. (In Kazakh)

Views: 449


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)