Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PERFORMING ART OF KAZAKHSTAN: ON THE PROBLEM OF INTERACTION OF ACADEMISM AND TRADITIONAL CULTURE

Abstract

At present, the links between academic performance and traditional culture have increased. This is largely due to socio-economic reasons. In addition, ideological attitudes play a significant role in this process. In traditional performance today the most important installation is the preservation of already established traditions, and in this one can also note the influence of historical, social and political factors. Outstanding performers of academic direction in their work show the impact of the traditional philosophy of creativity, which is manifested in the choice of repertoire and features of interpretation. Thus, the connection between academic performance is so strong that traditional culture influences the formation of unique parameters of the national performing style.

About the Author

A. A. Tleubergenov
Kazakh National Conservatory named after Kurmangazy
Kazakhstan

PhD, associate professor, Department of piano, Faculty of instrumental performance



References

1. Джумакова У.Р. Творчество композиторов Казахстана 1920-1980-х годов. Проблемы истории, смысла и ценности. – Астана: Foliant, 2003. – 226 с.

2. Конен В. Третий пласт: Новые массовые жанры в музыке ХХ века. – М., 1994

3. «Национальное и интернациональное в музыке советского Казахстана (к проблеме кюя)». Аманов Б. Ж., Мухамбетова А. И. Казахская традиционная музыка и ХХ век. – Алматы: Дайк-Пресс, 2002, с. 303–321.

4. Елеманова С.А. Казахское традиционное песенное искусство. – Алматы: Дайк-Пресс, 2000

5. Łukasz W M Tworzydło. Świadomość przemocy symbolicznej w procesie edukacji w środowisku akademickim. http://www.academia.edu/33796595/%C5%9Awiadomo%C5%9B%C4%87_przemocy_symbolicznej_w_procesie_edukacji_w_%C5%9Brodowisku_akademickim

6. Турсунов Е.Д. Происхождение носителей Казахского фольклора.- Алматы: Дайк-Пресс, 2004.- 322 с.

7. Омарова Г.Н. Казахская кобызовая традиция : автореф. дис. . канд. иск. : 17.00.02.- Ленинград, 1989. - 24 с.

8. Сафонова Т.В. Интерпретация музыки ХХ века с позиций современных исследовательских подходов.-Учебно-методическое пособие.- Саратов, 2017

9. Чинаев В.П. Исполнительские стили в контексте художественной культуры XVIII-XX веков. - автореф. дисс…докт. иск. – М., 1995

10. Айзенштадт С.А. Фортепианные школы стран Дальневосточного региона (Китай, Корея, Япония). Проблемы теории, истории, исполнительской практики. - автореф. дисс… д. иск. - Новосибирск, 2015

11. Тлеубергенов А.А. Претворение категорий традиционной картины мира казахов в творчестве Т. Кажгалиева. – дисс…доктора философии. – Алматы, 2016

12. Коваль Н. О символизме в музыке. -https://www.proza.ru/2011/01/09/309

13. Мылтыкбаева М.Ш. Отчет об экспедициях НИФЛ КНК им. Курмангазы по Южному Казахстану. - Алматы, 2018

14. Воробьев И.C. Соцреалистический «большой стиль» в советской музыке (1930–1950-е годы). – СПб: Композитор, 2013. – 688 с.

15. Angelika Adorni. La experiencia musical de Carlos 'Negro' Aguirre: un piano sonando desde a orilla. Folklore Latinoamericano Tomo XV, 2015. https://www.academia.edu/37484734/La_experiencia_musical_de_Carlos_Negro_Aguirre_un_piano_sonando_desde_a_orilla

16. Аязбекова С.Ш. Картина мира этноса: Коркут ата и философия музыки казахов: Монография. – Изд. 2-ое. – Астана, 2011. – 284 с.


Review

For citations:


Tleubergenov A.A. PERFORMING ART OF KAZAKHSTAN: ON THE PROBLEM OF INTERACTION OF ACADEMISM AND TRADITIONAL CULTURE. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(1):304-309. (In Russ.)

Views: 490


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)