Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

METHODS FOR ASSESSING THE QUALITY OF PRESCHOOL EDUCATION IN KAZAKHSTAN AND INTERNATIONAL PRACTICE

Abstract

The article deals with the current state of scientific solutions to the problem of assessing the quality of preschool education and training. The author starts with analysis of scientific publications, methodological and theoretical approaches in the context of the goals and objectives of the functioning of preschool organizations in the Republic of Kazakhstan. A comparative analysis of international effective models of assessing the quality of preschool education is presented. The significance of the international Scale ECERS-R for assessing the quality of preschool education, identical to the values of humanistic pedagogy and anthropocentrism, is shown.

About the Author

G. K. Ibragimova
Karaganda State University named after E.A.Buketov
Kazakhstan

PhD student in the specialty "Pedagogy and Psychology"

Karaganda



References

1. Государственная программа развития образования и науки в Республике Казахстан на 2016-2019 годы// http://adilet.zan.kz/rus/docs/U1600000205

2. «Об утверждении Правил осуществления образовательного мониторинга» от 27.04.12г. № 536 http://iac.kz/ru/project/analiz-silnyh-i-slabyh-storon-sistemy-rannego-razvitiya-i-uhoda-za-detmi-v-rk

3. Об утверждении государственных общеобязательных стандартов образования всех уровней образования. Приказ Министра образования и науки Республики Казахстан от 31 октября 2018 года № 604. http://adilet.zan.kz/rus/docs/V1800017669

4. Методические рекомендации по мониторингу развития умений и навыков у детей дошкольного возраста, Астана, 2018. - 115 с.

5. Базовый доклад Обзор политики мониторинга качества раннего обучения и развития. Астана, 2014.

6. Early Learning Matters OECD Network on ECEC, “Online Survey on Monitoring Quality in Early Learning and Development”, November 2017.

7. Хармс Т. Шкалы для комплексной оценки качества образования в дошкольных образовательных организациях. ECERS-R: переработанное издание/ Тельма Хармс, Ричард М. Клиффорд, Дебби Крайер. – М.: Издательство «Национальное образование», 2016. – 136 с.

8. Алмазова О.В., Бухаленкова Д.А., Симонян М.С. Изучение образовательной среды с помощью методики CLASS: теоретические основания и практические перспективы // Современное дошкольное образование. – 2018. – №4(86). – С. 40–49.

9. Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», «Оценивание готовности ребенка к обучению в школе и его прогресса в течение первого года обучения (на основе инструмента iPIPS): Результаты первого этапа и перспективы», 2014.

10. Титце В., Дитрих И., Греннер К., Ханиш А., Маркс Ю. Оценка и развитие дошкольного образования/ Под ред. С.Фирникель [пер. с нем.] – М.: МОЗАИКА-СИНТЕЗ, 2018. – 208 с.

11. Шмис Т. Г. Оценка качества дошкольного образования с использованием шкалы ECERS в России // Современное дошкольное образование. Теория и практика. – 2015. - № 7 (59). –С. 54–56. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=25604988


Review

For citations:


Ibragimova G.K. METHODS FOR ASSESSING THE QUALITY OF PRESCHOOL EDUCATION IN KAZAKHSTAN AND INTERNATIONAL PRACTICE. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(2):174-182. (In Russ.)

Views: 592


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)