NEW TYPES OF SUMMATIVE ASSESSMENT ACCORDING TO THE UPDATED CURRICULUM CONTENT
Abstract
In this article, the authors propose their own summative assessment system for pupils. Criterial evaluation in the educational process is aimed at solving a number of urgent problems. Methodical recommendations will help the teachers in planning, organizing and conducting summative assessment on the subject “English” for pupils of Grade 3. A specification with a scoring scheme is proposedfor a quarter summative evaluation. Guidelines are aimed to help primary school teachers, school methodologists of education departments on criteria-based assessment.
About the Authors
N. M. MakhatovaKazakhstan
Master of education
Karaganda
A. K. Mukazhan
Kazakhstan
Master of education
Karaganda
Z. Zh. Khamitov
Kazakhstan
senior teacher
Karaganda
References
1. Кларин М.В. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках. — М., 1994. / Klarin M.V. Innovacionnye modeli obucheniya v zarubezhnyh pedagogicheskih poiskah. — M., 1994.
2. Темпл, Ч., СтилДж.Л., Мередит К.С. Критическое мышление − углубленная методика. Пос. 4. М.: Изд-во Ин-та «Открытое общество», 1998. /Temple Ch. Steel J. Meredith K.S. Kriticheskoe myshlenie − uglublennaya metodika. Pos. 4. M.: Izd-vo In-ta «Otkrytoe obshchestvo», 1998.
3. Paul R.W. Critical Thinking. − Soһoma State University, 1990.−р.
4. Халперн Д. Психология критического мышления−СПб.: Питер, 2000.− 512c. /Halpern D.Psihologiya kriticheskogo myshleniya − SPb.: Piter, 2000.− 512c.
5. Заир-Бек С.И., Муштавинская И.В. Развитие критического мышления на уроке. М.: Просвещение, 2004. – 175 с. /Zair-Bek S.I., Mushtavinskaya I.V. Razvitie kriticheskogo myshleniya na uroke. M.: Prosveshchenie, 2004. – 175 s.
6. Бутенко А.В., Ходос Е.А. Критическое мышление: метод, теория, практика. – Красноярск: 2001. /Butenko A.V., Hodos Е.A. Kriticheskoe myshlenie: metod, teoriya, praktika. – Krasnoyarsk: 2001.
7. Руководство по критериальному оцениванию для учителей основной и общей средней школ: Учебно-метод. Пособие. / Под ред. О.И.Можаевой, А.С.Шилибековой, Д.Б.Зиеденовой. – Астана: АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы», 2016. - 56 с. /Rukovodstvo po kriterial'nomu ocenivaniyu dlya uchitelej osnovnoj i obshchej srednej shkol: Uchebno-metod. Posobie. / Pod red. O.I.Mozhaevoj, A.S.SHilibekovoj, D.B.Ziedenovoj. – Astana: AOO «Nazarbaev Intellektual'nye shkoly», 2016. - 56 s.
8. Инструктивно-методическое письмо на 2017-2018 учебный год. «Об особенностях организации образовательного процесса в образовательных школах РК в 2017-2018 учебном году», Астана, 2017 г. /Instruktivno-metodicheskoe pis'mo na 2017-2018 uchebnyj god. «Ob osobennostyah organizacii obrazovatel'nogo processa v obrazovatel'nyh shkolah RK v 2017-2018 uchebnom godu», Astana, 2017 g.
9. Безрукова, В.С. Все о современном уроке в школе проблемы и решения [Текст] / В.С. Безрукова // Директор школы. 2004. - №3. - С. 128-145. /Bezrukova, V.S. Vse o sovremennom uroke v shkole problemy i resheniya [Tekst] / V.S. Bezrukova // Direktor shkoly. 2004. - №3. - S. 128-145.
Review
For citations:
Makhatova N.M., Mukazhan A.K., Khamitov Z.Zh. NEW TYPES OF SUMMATIVE ASSESSMENT ACCORDING TO THE UPDATED CURRICULUM CONTENT. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(2):219-226.