Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

FOLK CHARACTER OF THE MODERN KAZAKH STAGE ART

Abstract

The article reveals the nature of folklore application in the modern Kazakh stage, reveals the samples of pop art and family folklore, the level of folklore interpretation in the composer's work and concert processing. In addition, the topical issues and features of the use of children's folklore and wedding ceremonies in pop songs will be highlighted. Considers practical issues and the use of folklore in creative work of singers, composers. Among various social groups, an experiment is conducted, the level of perception and understanding of folklore by listeners, performers, composers is determined. Currently, folklore works performed in the traditions are understood in close contact with the national consciousness and superstition. The specific features of the modern stage in the interpretation of folklore are determined, indicating the importance of folklore in the emergence of pop art.

About the Author

A. S. Aryntayeva
T.K. Zhurgenov Kazakh National Academy of Arts
Kazakhstan

Master student

Almaty



References

1. Bendix R. In search of authenticity: The formation of folklore studies. Univ of Wisconsin Press, 2009. 320 p

2. Жоссан Н. Проблема претворения русских фольклорных жанров в сочинениях кантатно-ораториального типа (на материале отечественной музыки 60-80-х годов): Автореф. дис.канд. искусствоведения. М., 1998. – 28 с.

3. Руднева А. Русское народное музыкальное творчество: Очерки по теории фольклора. – М., 1994. – 224 с.

4. Земцовский И. Фольклор и композитор: Теоретические этюды. – Л- М.: 1978. –176 с.

5. Тараканов М. О русском национальном начале в современной советской музыке // Советская музыка на современном этапе. – М., 1981. – 285 с.

6. Конкка У.С. Карельская свадебная причитальщица – ITKETTFJA. Возбудительница плача» // Фольклор и этнография. Обряды и обрядовый фольклор. – Л.: Наука,1974. – 276 с.

7. Абдуллаев Р.С. Обряд и музыка в контексте культуры Узбекистана и Центральной Азии. – Ташкент: DEZA, 2006. – 336 c.

8. Кокумбаева Б.Д. Семейно-обрядовые плачи казахов и лирические песни темы утраты (некоторые аспекты взаимодействия). Дисс... канд. искусствоведения. – Алма-Ата, 1989.

9. Елеманова С.А. Наследие тюркской культуры (исторический обзор казахской традиционной музыки). - Алматы: Кантана-пресс, 2012. – 408 с.

10. Мусагулова Г.Ж. Национальное своеобразие речитаций в казахской опере. Монография. – Алматы, 2008. – 156 с.

11. Касимова З.М. Интеграционные процессы в музыкальной культуре тюркоязычных народов (на материале свадебных песен). – Алматы: Әдебиет әлемі, 2017. – 238 с.

12. Тұрмағамбетова Б. Қазақстанның батыс аймағының ән мәдениеті. – Алматы: Тау-самал, 2009. – 320 б.

13. Мусагулова Г.Ж. Современное эстрадное искусство Казахстана: традиции и новаторство // Музыкальное искусство эстрады. Хрестоматия. Выпуск 1 / Сост.: Р.Р. Джердималиева, И.Г.Кайсиди – Алматы, 2015. – 232 с.

14. Матыжанов К. Қазақтың отбасылық фольклоры. – Алматы: Зерде, 2007. – 402 б.

15. https://bulbul.su/.../жазира+байырбекова+тай+тай+балапан Ж. Байырбекова – «Тәй-тәй балапан»

16. https://sazalem.com/ru/track/meirambek-bespaev-besik-zhyr М. Беспаев – «Бесік жыры»

17. Алексеев Э.Е. Фольклор в контексте современной культуры.– М.: Советский композитор, –1988. 237 с.

18. Қасқабасов С. Нарық және мәдениет // Ой-сана. – Алматы: Дайк-Пресс, 2007. –185 б.


Review

For citations:


Aryntayeva A.S. FOLK CHARACTER OF THE MODERN KAZAKH STAGE ART. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(2):266-273. (In Kazakh)

Views: 604


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)