Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

INTEGRATIVE METHODS IN TEACHING COMPOSITIONS

Abstract

The article discusses integrative methods in teaching composition. The complex possibilities of teaching composition are shown, providing the application of various techniques and techniques of artistic activities and their integration. Integrative methods of teaching composition provide for an integrated approach to the creative process in compositional activities. By means of interconnection and integration of tools and techniques of various types of arts and various types of artistic activity. Comprehensive integrative methods of teaching composition contributes to a more dynamic and fruitful integration of materials, tools, techniques and methods of types of art and artistic activity, and thereby contributes to the feasible creation of an artistic image. The subject of study is the artistic and creative development of students on the basis of the principles and methods of integrative learning composition. The objectives of this study are the study of integrative methods in teaching composition as an interactive toolkit of an integrated system of artistic and creative process.

About the Author

M. B. Janayev
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

Cand. Sci. (Pedagogy), senior lecturer

Almaty



References

1. Командышко Е.Ф. Педагогическая модель творческого развития учащейся молодежи на основе интегративного подхода и принципов педагогики искусства// Инновационные тенденции интеграции и гуманитаризации образования: материалы Всероссийской конференции «Интеграция как условие гуманитаризации современного образования: Юсовские чтения» / Научный редактор Е.П.Олесина, ред. – сост. О.И. Радомская / под общей ред. Л.Г. Савенковой. – М.: ФГБНУ ИХОиК РАО, 2015. 294 c.

2. Адам Д.А. Актуальные проблемы модернизации художественного образования и природа инновации в педагогике искусства // Педагогика искусства как новое направление гуманитарного знания. Ч. 1. — М.: ИХО РАО, 2007. — С. 97–100.

3. Актуальные проблемы художественного образования (по материалам диссертационных исследований). Вып. 2. — М.: ИХО РАО, 2006. — 216 с.

4. Беляева О.М. Художественно-образное мышление и его особенности в изобразительной деятельности / О.М.Беляева // Пути и средства повышение качества художественного образования и эстетического воспитания.-М.: МГПУ, 2010.- С. 78-83.

5. Борисов В.Ю. Развитие художественно-образного мышления школьников 4-5 классов / В.Ю.Борисов // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И.Герцена. -2010. - №125. -С.176-188.

6. Олесина Е.П. Художественное образование как основа развития культуры личности// Педагогика искусства. http://www.arteducation.ru/AE-magazine № 3, 2014

7. История зарубежного искусства: Учебник /Науч.-исслед.ин-т теории и истории изобраз. искусств ордена Ленина Акад. художеств СССР; Под ред. М.Т.Кузьминой, Н.Л.Мальцевой, 3-е, доп. изд.-М.: Изобразительное искусство, 1983.-488 с., ил. Искусство 18 века. Франция, Италия, Англия.

8. В.А.Фаворский. Об искусстве, о книге, о гравюре. -М., Издательство «Книга», 1986. -239 с. илл.

9. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие.-М.: Прогресс,1974.- 392 с.

10. Волков Н.Н. Композиция в живописи.-М.: Искусство,1977.-263 с.

11. Грегори Р.Л. Разумный глаз. -М.: Мир, 1972. -209 с.

12. Ганзен В.А. Восприятие целостных обьектов.-Л.: ЛГУ, 1974.-150 с.

13. Жегин Л.Ф. Язык живописного произведения ( условность древнего искусства).-М.: Искусство, 1970.-124 с.

14. Игнатьев Е.И. Воображение и его развитие в творческой деятельности человека. -М.: Знание, 1968. - 32 с.

15. Киреенко В.И. Психология способностей к изобразительной деятельности. -М.: АПН РСФСР, 1959.- 304 с.

16. Юсов Б.П. Современная концепция образовательной области «Искусство в школе» // Виды искусства и их взаимодействие. — М.: ИХО РАО, 2001. — 240 с.

17. Инновационные тенденции интеграции и гуманитаризации образования: материалы Всероссийской конференции «Интеграция как условие гуманитаризации современного образования: Юсовские чтения» / Научный редактор Е.П.Олесина, ред. – сост. О.И.Радомская / под общей ред. Л.Г. Савенковой. – М.: ФГБНУ ИХОиК РАО, 2015. 294 c.)

18. Школяр Л.В Концептуальные подходы к современному художественному образованию // Педагогика искусства. http://www.arteducation.ru/AE-magazine №.2 2014.

19. Савенкова Л.Г. Актуальные направления интегрированного и полихудожественного подходов в педагогике искусства // Педагогика искусства как новое направление гуманитарного знания. Ч.1. -М.: ИХО РАО, 2007. -С.41-49.

20. М.Б.Джанаев. Взаимодействие методов обучения и художественного творчества // Қазақстан мектебі. ҚР білім және ғылым министрлігінің «Құрмет белгісі» орденді республикалық ғылыми-педагогикалық журналы. №5(1049),2013. Мамыр. Б.13-18.

21. Ермолинская Е.А. Взаимодействие искусств как условие активизации педагогического творчества учителя изобразительного искусства: Дис. ... канд. пед. наук. — М., 2004. — 193 с., ил.

22. Синкевич И.А. Полихудожественное образование студентов педагогических вузов: Монография. — Мурманск: Федерал. агент. по образован.; МГПУ, 2009. — 203 с.

23. Djanaev M.B. The composition is the figurative and semantic form of cognition in the art education and training // NR 22 (90) 2013 Nauka I Studia. Przemysl. Nauka I Studia. Kolektyw autorow, 2013. - 78 str.

24. Henry Rankin Poore, Pictorial Composition (Composition in Art) (Dover Art Instruction) , Dover Publications; edition (June 1, 1976)

25. Lois Fichner-Rathus , Understanding Art, 2015, Cengage Learning, Inc

26. Nathan Goldstein , The Art of Responsive Drawing, 2008, Pearson Academic Computing

27. Charles Bouleau , The Painter's Secret Geometry: A Study of Composition in Art (Dover Books on Fine Art, Dover Publications; First Edition, First edition (August 20, 2014)


Review

For citations:


Janayev M.B. INTEGRATIVE METHODS IN TEACHING COMPOSITIONS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(2):307-312. (In Kazakh)

Views: 458


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)