Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

ETHNIC PEDAGOGICAL HERITAGE OF THE KAZAKH PEOPLE AS A FACTOR OF SPIRITUAL-MORAL EDUCATION OF STUDENTS OF THE HIGHER EDUCATION INSTITUTION

Abstract

The article reveals the essence of the generic concepts "spirit", "soul", "spirituality". On the basis of definition of the concept of "spiritual and moral upbringing," a structural model of the spiritual and moral education of students is proposed, structurally expressed in the aggregate of three components: substantive, motivational, procedural; relevant criteria, indicators and levels. The thematic plan of the elective course "Kazakh Ethno-Ethics in Business. Communication" is presented. The main objectives of the course: to identify the leading aspects of etiquette as an important part of the culture of entrepreneurship; to reveal the importance of using the best samples of the Kazakh ethno-ethics in the matter of communication; to characterize the role and significance of the Kazakh ethno-ethics in the organization of the business person's activities.

About the Authors

R. K. Dyusembinova
Zhetysu State University named after I. Zhansugurov
Kazakhstan

Dr. Sci. (Рedagogy), Prof.

Taldykorgan



T. B. Baynazarova
Kazakh State Women's Teacher Tr aining University
Kazakhstan

Cand.Sci. (Рedagogy), Associate Prof.

Almaty



K. A. Tuleuzhanova
Zhetysu State University named after I. Zhansugurov
Kazakhstan

Cand.Sci. (Рedagogy), Associate Prof.

Taldykorgan



References

1. Волков Г.Н. Этнопедагогика как педагогика семьи и рода. Этнопедагогика. 2006. №06 (12).

2. Калиев С., Имашева А. История и теоретические основы казахской этнопедагогики. Уч. пособие. Алматы: КазГосЖенПУ, 2009. - 224 с.

3. Узакбаева С.А. Концепция этнопедагогического образования студентов высшей школы. Алматы, 1997.

4. Абильдина С.К. Становление и развитие этнокультурного образования школьников в Казахстане: автореф. … дисс. докт. пед. наук. Караганда,2012. - 42 с.

5. Номогаева Е.В. Духовно-нравственное образование на основе этнокультурной традиции народов Бурятии: Дисс. …канд. пед. наук. Улан-Удэ, 2003. - 181 с.

6. Иномова М.О. Духовно-нравственное воспитание детей в семье на основе использования национальных ценностей узбекского народа. Дисс. …канд. пед. наук. - Ташкент, 2002. - 167с.

7. Пархоменко Н.А. Духовно-нравственное воспитание школьников на традициях народной культуры. Дисс…канд. пед. наук. Курск, 2002. – 136 с.

8. Бердяев Н.А. Философия творчества, культуры и искусства. М.: Искусство, 1994. Т.1. – 340 с.

9. Каган М.С. Мир общения: проблема субъектитвно-объективных отношений. М.: Политиздат, 1989. - 315 с.

10. Лосев А.Ф. Бытие – Имя - Космос. М., 1993.

11. Бахтин М.Эстетика словесного творчества. М.: Искусство. 1979. - 546 с.

12. Франкл В. Воля к смыслу / Пер. с англ. - М.: Апрель-Пресс, 2000. - 368 с. (Серия «Психологическая коллекция»)

13. Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы/ Пер. с англ. Г.Балл и А.Попогребского. М.: Смысл, 1999.


Review

For citations:


Dyusembinova R.K., Baynazarova T.B., Tuleuzhanova K.A. ETHNIC PEDAGOGICAL HERITAGE OF THE KAZAKH PEOPLE AS A FACTOR OF SPIRITUAL-MORAL EDUCATION OF STUDENTS OF THE HIGHER EDUCATION INSTITUTION. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2018;(1):130-137. (In Russ.)

Views: 422


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)