HISTORY OF THE STORY GENRE RESEARCH
Abstract
The article describes the history of research, the importance and problems of teaching the genre of the story. National values in stories are considered. The points of view of foreign authors and Kazakh literary critics about the importance of the genre of the story are analyzed. Currently artistic quest, poetic communication, problem analysis and training require special study. In this regard, the article examines theoretical ideas in the story, examines the known facts, and opinions, valued the new approaches with their systematic presentation.
About the Authors
B. T. PanzabekKazakhstan
PhD student of the specialty "6D011700 - Kazakh language and literature"
Almatу
Zuhal Yuksel
Turkey
PhD, Professor
Ankara
References
1. Әуезов М. Әдебиет тарихы. - Алматы: Ана тілі, 1991.
2. Нұрғали Р. Жетітомдық шығармалар жинағы. V том. Нұсқалық. - Астана: Фолиант, - 2005.
3. Қасқабасов С.А. Қазақ халық прозасы. - Алматы: Ғылым, - 1984.
4. Домахин А.А. Мемораты как источник по истории Арзамасского края// Молодой ученый. - 2016. № 11.2.
5. Қазіргі әдеби үрдіс: оқулық. / Ержанова С.Б., Зайкенова Р.Р., Бегманова Б.С. – Алматы:Қыздар университеті, - 2014.
6. Жұмалиев Қ. Әдебиет теориясы. – Алматы: Мектеп, - 1969.
7. Қабдолов З. Әдебиет теориясының негіздері. Алматы: Мектеп, - 1970.
8. Ысмайлов Е. Әдебиет теориясының мәселелері: оқу құралы. – Алматы: Қазақ университеті, - 2011.
9. Бурлакова О.Н. Рассказ С.Моэма «Маска джентельмена»: в поисках социально-психологической идентичности. http//md-eksperiment.org.
10. Исмакова А. Казахская художественная проза» (поэтика, стиль, жанр). – Алматы: Ғылым, - 1998.
11. Елеукенова Г.Ш. Казахский художественный рассказ. – Алматы. – 2008.
12. Асылбекұлы С. Қазақ повесі. – Алматы: Үш қиян. – 2008.
13. Қазақ әдебиетінің тарихы. 10 том. - Алматы: Ғылым, - 2005.
14. Балтабаева Г. Қазақтың жаңа прозасы. Монография. – Алматы: Астана Медиа Пресс, - 2014.
Review
For citations:
Panzabek B.T., Yuksel Z. HISTORY OF THE STORY GENRE RESEARCH. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(3):119-123. (In Kazakh)