Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

FEATURES OF NEEDS OF DISABLED CHILDREN IN INCLUSIVE EDUCATION

Abstract

The article examines the peculiarities of the educational needs of children with disabilities, and to what extent parents of children with disabilities are oriented towards meeting the needs for inclusive education and related services and educational conditions.

All participants in the experiment see only the advantages of training in a special school. Firstly, they note that the program, the pace and the mode of instruction correspond to their capabilities. Secondly, children are satisfied with the availability of special technical aids and adaptations in the school. Thirdly, children believe that they are sufficiently prepared to receive life and household skills, prepare for a future profession.

About the Author

L. K. Yermekbayeva
Kazakh State Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Psychology), senior lecturer

Almatу



References

1. Указ Президента Республики Казахстан от 1 февраля 2010 года № 922 «О Стратегическом плане развития Республики Казахстан до 2020 года»

2. Депутатский запрос от 16 июня 2016 года №ДЗ-65 «О проблемах инклюзивного образования»

3. Стребелева Е. А., Закрепина А. В. Современные формы помощи семье, воспитывающей ребенка с отклонениями в развитии / Дефектология, № 1, 2005. - С. 3

4. Ткачева В.В. Психокоррекционная работа с матерями, воспитывающими детей с отклонениями в развитии. Практикум по формированию адекватных отношений. – М.: «Издательство ГНОМ и Д», 2000. – 64 с. (В помощь психологу)

5. Ткачева В.В. Инновационная модель организации психокоррекционной работы с семьями, воспитывающими детей с отклонениями в развитии / Коррекционная педагогика, № 5-6 (11- 12), 2006. – С. 65-67

6. Ткачева В. В. Работа психолога с матерями, воспитывающими детей с тяжелыми двигательными нарушениями / Дефектология, № 1, 2005.- С. 25

7. Управление образовательным учреждением, осуществляющим интегрированное образование детей с ограниченными возможностями здоровья. Методическое пособие для руководителей образовательных школ / Курс «Интегрированное обучение детей с особыми образовательными потребностями» - Самара: Изд-во ЦСО, 2004. – 80 с.

8. Шайжанова Қ.Ҥ., Сейтқҧл А. Зияты зақымдалған балаларды ҽлеуметтік бейімделудің психологиялық ерекшеліктері. Қазақ мемлекеттік қыздар педагогикалық университетінің Хабаршысы. 2016. № 6 (66). 129-133 бб.


Review

For citations:


Yermekbayeva L.K. FEATURES OF NEEDS OF DISABLED CHILDREN IN INCLUSIVE EDUCATION. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2018;(1):152-157. (In Russ.)

Views: 396


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)