MULTICULTURALISM IN THE MODERN EDUCATIONAL SYSTEM, OR THE DIFFERENCE OF POLYCULTURALITY FROM MULTICULTURALISM
Abstract
The article discusses the most important aspects of the problem of the implementation of polyculturality in modern education, namely, the genesis and conceptual field of definition. When studying the genesis of this concept, the following categories are defined: “polyculturality” - “polyculturality in education”. A comparative analysis of the concepts of “polyculturality” and “multiculturalism” is carried out. Comparison and analysis of similar concepts involves the selection of the general and the particular in their content. For both concepts, the category of tolerance is common. The concept of "polyculturality" combines various approaches to solving problems associated with cultural heterogeneity of society.
About the Author
Zh. M. MakazhanovaKazakhstan
graduate student, specialty "General Pedagogy, History of Pedagogy and Education"; teacher
Omsk
Petropavlovsk
References
1. Қазақстан Республикасы Президентінің «Қазақстан-2050» стратегиясы қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» атты Қазақстан халқына Жолдауы, Астана қ.,14 желтоқсан 2012 ж.
2. Орысша-қазақша түсіндірме сөздік: ғылымтану. - Павлодар: Эко, 2006. – 431с.
3. Ғабитов Т., Құлсариева А. Мәдени-философиялық энциклопедиялық сөздік. Алматы: Раритет, 2004. - 320 б.
4. Википедия. Сөздік. Полимәдениетті білім беру URL: https://kk.wikipedia.org/wiki/
5. Макажанова Ж. М. Идеи поликультурности в системе образования ХІХ века // Развитие современного социально-гуманитарного знания: отечественный и зарубежный опыт. Сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции. В 4-х частях. Под общей редакцией Е. П. Ткачевой. 2018. С. 83-85.
6. Дмитриев Г. Д. Теоретико-практические основы многокультурного образования в США / Педагогика. – 1999. – № 7. – С. 12.
7. Дэвид Д., Джери Дж. Большой толковый социологический словарь / пер. с англ. М., 2001. URL: http://voluntary.ru/dictionary/567/word/multikulturalizm.
8. Зиновьева Т. В. Основные социологические термины: учеб. пособие. Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2006. – 66 с.
9. Палаткина Г. В. Мультикультурное образование в полиэтническом пространстве: монография. – Астрахань: Изд-во Астраханского гос. пед. ун-та, 2001. – С. 74.
10. Kruger-Potratz M. Die problematische Verkurzung der Auslanderpadagogik als Subdisziplin der Erziehungswissenschaft: In: Sozialarbeit u. Auslanderpadagogik. - Neue Praxis, SH 7, 1983. - s. 172.
11. Thomas H. Interkulturelles Lernen im Schuleraustausch. - Saarbrucken u. Fort Lauderdale. - Berlin. - 1988.
12. Banks James A. Multicultural Education: Development. Dimensions and Challenges // Phi Delta Kappa. 1993. Sept.
13. Schwarz А., West-Pavlov R. Polyculturalism and Discourse. URL: http://englishtips.org/1150813057-polyculturalism-and-discourse.html
14. Правый поворот. Дэвид Кэмерон раскритиковал мультикультурную модель URL: https://lenta.ru/articles/2011/02/07/cameron/.
15. Сибиряков С. Германское правительство признает провал мультикультурной политики. URL: http://www.russian.kiev.ua/print.php?id=11605114.
16. Fokin V., Baryshnikov V., Bogoliubov N. Multiculturalism in the modern world // International journal of environmental and science education. November 11, 2016. pp. 10777-10787.
17. Мәдениеттану: жоғары оқу орындары мен колледж студенттеріне арналған оқулық. - Алматы: Раритет, 2005. - 416 бет.
18. Başaran, İ. E. Hoşgörü ve eğitim. İ. Pehlivan (Yay. Haz.). Hoşgörü ve eğitim toplantısı içinde. Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ortak Yayın. 1995. No: 2. ss. 47-56.
19. Макажанова Ж. М. Поликультурность в современном образовании, или чем отличается поликультурность от мультикультурализма // Непрерывное образование: ХХІ век. Выпуск 3 (23), 2018. С. 181-183.
Review
For citations:
Makazhanova Zh.M. MULTICULTURALISM IN THE MODERN EDUCATIONAL SYSTEM, OR THE DIFFERENCE OF POLYCULTURALITY FROM MULTICULTURALISM. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(3):187-191. (In Kazakh)