Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PEDAGOGICAL INTEGRATION AS AN INTEGRATED LEARNING CATEGORY

Abstract

The article deals with the actual problem, which is devoted to the study of pedagogical integration, as a category of integrated learning. The purpose of this article is to identify the phenomenon of integrated learning, having considered the original concept of «integration», based on the general philosophical category. During the writing of the article, the provisions of the systems approach, the methods of comparative analysis of scientific publications of philosophers, psychologists and teachers, devoted to the theory and practice of integration in education, were used. The interpretation of the concept of “integration” is studied from the point of view of the interpretation of its meaning in the scientific and pedagogical literature. The historical aspects of the emergence of integration are analyzed. The features characterizing the process of integration are determined. The essence of the concept of «integration» in training, refined on the basis of the analysis of scientific research, was uncovered. The article describes the benefits of integration in learning and a positive impact on the process of training and education of students.

About the Authors

B. A. Zhekibaeva
Y.A. Buketov Karaganda State University
Kazakhstan

Candidate of pedagogical sciences, associate professor

Karaganda



A. D. Kalimova
Y.A. Buketov Karaganda State University
Kazakhstan

PhD student of the specialty 6D010200 – «Pedagogy and methodology of primary education»

Karaganda



References

1. Лукин Ю.А. О сущности педагогической интеграции // Перспективы науки и образования. 2019.- № 2 (38). - С. 68-83. doi: 10.32744/pse.2019.2.6

2. Лазарева М.В. Интегрированное обучение детей в дошкольных образовательных учреждениях: диссертация ... доктора педагогических наук: Моск. гос. гуманитар. ун-т им. М.А. Шолохова.- Москва, 2010.- 29 с.

3. Толковый словарь русского языка: Даль В.И. - Санкт-Петербург, АСТ. - Харвест, 2014.- 736 с.

4. Кондаков Н.И. Логический словарь-справочник. - М.: Наука, 1975. – 595 с.

5. Философский энциклопедический словарь. – М.: Советская энциклопедия, 1983. – 710 с.

6. Социологический словарь/Сост.: А.Н. Елсуков, К.В. Шульга. – 2-е изд., перераб. и доп. – Минск: Университетское, 1991. – 528 с.

7. Современный психологический словарь/ Сост. и общ. ред. Б.Г. Мещеряков, В.П. Зинченко, - СПб.: Прайм - Еврознак, 2017. - 634 с.

8. Словарь иностранных слов. - 14-е изд., испр. - М.: «Русский язык», 1989. - 624с.

9. Ахлибинский Б.В. Категориальный аспект понятия интеграции // Проблемы диалектики. Вып. 12. Диалектика как основа интеграции научного знания. – Л.: Изд-во ЛГУ. – 1984. – С. 50-59.

10. Кедров, В.М. Классификация наук: Прогноз К. Маркса о науке будущего / В.М. Кедров. – М.: Мысль, 1985. – 543 с.

11. Урсул А.Д. Философия и интегративно-общественные процессы. – М.: Наука, 1981. - 177 с.

12. Маркарян Э.С. Интеграция естествознания и общественного познания// Философские науки. - 1991. - № 1. - С. 27-34.

13. Павельциг Г. Интеграция - дифференциация. - М.: Изд-во МГУ, 1999. - 224 с.

14. Чепиков М.Г. Интеграция наук / М.Г. Чепиков. - М.: Мысль, 1988.- 135 с.

15. Павлов И.П. Избранные труды. - М.: Изд-во АПН РСФСР, 1989. -616 с.

16. Талызина Н.Ф. Управление процессом усвоения знаний. - М.: МГУ, 1975. - 343 с.

17. Самарин Ю.А.. Очерки психология ума. Особенности умственной деятельности школьников. - М., 1962. - 504 с.

18. Салманова Д.А., Гаджиев Р.Д. Межпредметная интеграция как условие модернизации педагогического образования // Инновации в образовании. - 2016. - № 4. - С. 59-63.

19. Mauri Kantola, Juha Kettunen, Integration of education with research and development and the export of higher education. On the Horizon, 2012, Vol. 20, Issue: 1, pp.7-16, https://doi.org/10.1108/10748121211202026

20. Сухаревская Е.Ю. Интегрированное обучение в начальной школе. – Ростов н/Д.: Феникс, 2003. – 384 с.

21. Сидоренко В.К. Интеграция содержания учебных дисциплин как фактор повышения качества подготовки учителя в вузе. - Издательство Ряз.гос.пед университета, 1997. – С. 83-85.

22. Безрукова В.С. В поисках перспективы // Советская педагогика. – 1986. - №9. – С. 68-72.

23. Сердюкова Н.С. Интеграция учебных, занятий в начальной школе //Начальная школа. – 1994. - № 11. - С. 22 - 26.

24. Ионова С.П. Интеграция как условие повышения качества педагогического процесса в дошкольной организации // Инновационное развитие науки и образования сборник статей III Международной научно-практической конференции. - 2018. - С. 156-160.

25. Савенкова Л.Г. Особенности интегрированного обучения / Эффективные системы взаимодействия предметов гуманитарного цикла в практике образовательных учреждений. Сб. науч. Статей / Ред.- сост. Е.П. Кабкова. - М.: ИХО РАО; Тольятти: ТГУ, 2005. - С. 23 - 34.

26. Тюнников Ю.С. Об исходном основании логико-содержательной основы и нормативных схемах педагогической интеграции / Интеграционные основы проектирования педагогических технологий. - Екатеринбург, 1993. - С.122-125.

27. Сыдыкова Б.Т. Формирование самостоятельности у учащихся 5-6 классов на основе межпредметных связей. Автореф. дисс. канд., Алматы. - 2001. - 26 с.

28. Куралбаева А.А. Бастауыш білім мазмұнын интеграциялау мәселесі // - Вестник Казахского национального педагогического университета им. Абая. - № 3(39). - 2013. - С. 347-349.

29. Фейзулдаева С.А. Межпредметная преемственность как условие профессиональной подготовки учителей начальных классов // Материалы международной научно-практической конференции «Наука и образования в глобальном мире», посвященной 85-летию Западно-Казахстанского государственного университета им. М. Утемисова (19-20 октября). - Уральск, 2017. - С. 261-263.

30. Зверев И.Д., Максимова В.Н. Межпредметные связи в современной школе. - М.: Педагогика, 1986. - 159 с.


Review

For citations:


Zhekibaeva B.A., Kalimova A.D. PEDAGOGICAL INTEGRATION AS AN INTEGRATED LEARNING CATEGORY. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(3):200-209. (In Russ.)

Views: 496


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)