Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

THE FORMATION OF ENTREPRENEURIAL SKILLS FOR STUDENTS OF TECHNICAL MAJORS AT TEACHING PHYSICS

Abstract

The aim of the research is to solve the problem of forming entrepreneurial thinking in students of technical specialties on the basis of a transdisciplinary integrated approach to the study of physics and economics. The result of the study was the definition of the essence of interdisciplinary connections between physics and economics, the identification of the peculiarities of physics problems, focused on the formation of entrepreneurial thinking, a demonstration of the need to implement a professional context in the study of physics. In the article, this problem is investigated by means of analysis, comparison, and systematization of pedagogical literature. This article examines the technology of applying a transdisciplinary approach to form students' entrepreneurial thinking in the process of teaching physics. Physical models used in economics are presented.

About the Authors

A. B. Iskakova
Abai Kazakh National Pedagogical University
Kazakhstan

Almaty



K. A. Nurumzhanova
Toraighyrov University
Kazakhstan

Pavlodar



G. S. Jarassova
Pavlodar Pedagogical University
Kazakhstan

Pavlodar



References

1. Искакова А. Б., Нурумжанова К. А., Сенькина Г. Е., Козыбай А. К., Джарасова Г. С., Каирбаева А. К. (2019) Факторы и тренды развития инновационных процессов в высших учебных заведениях в условиях международной экономической интеграции. Science for Education Today. № 3. С. 200–221. DOI: http://dx.doi.org/10.15293/2658-6762.1903.12

2. Четыре вопроса Нобелевскому лауреату (2001) Проблемы теории и практики управления. № 2. С. 53-55.

3. Bacigalupo M., Kampylis P., Punie Y., Brande G. (2016) EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. – Spain: JRC Science Hub. – 37 p. https://doi.org/10.2791/593884

4. Водолазский А.А. (2013) Начала эконофизики и количественная определенность первых экономических законов. Новочеркасск: НОК. - 227 с. http://window.edu.ru/resource/587/79587/files/econofizika.pdf

5. Volckman R. (2011) Transdisciplinarity in Higher Education, Part 7: Conclusion. Integral Leadership Review [Электронный ресурс]. № 11(3). – Режим доступа: http://integralleadershipreview.com/2630-transdisciplinarity-in-higher-education-part-7/

6. Киященко Л.П., Моисеев В.И. (2009) Философия трансдисциплинарности. М.: ИФРАН. – 208 с.

7. Крушанов А. А. (2007) Открытие трансдисциплинарности: научная революция, которую мы не заметили // Труды членов Российского философского общества. №3.

8. Пиаже Ж. (2001) Теория, эксперименты, дискуссии / Под ред. Л. Ф. Обуховой и Г. В. Бурменской. – Москва: Гардарики. – 624 с.

9. Авраменко А.А., Кирсанов К.А., Рыков С.В. (2014) Надпредметное направление в деятельности ВУЗа: монография. М.: Директ-Медиа. – 278 с.

10. Князева Е. Н. (2011) Трансдисциплинарные стратегии исследований // Вестник ТГПУ. № 10. – С. 193- 201. https://cyberleninka.ru/article/n/transdistsiplinarnye-strategii-issledovaniy

11. Пузанов А.В. (2016) Трансдисциплинарный подход к образовательному процессу на примере изучения робототехнических систем / Информационные технологии в образовании и производстве: материалы IV Межд. научно-тех. интернет-конф. (18-19 ноября). Минск: БНТУ. https://rep.bntu.by/handle/data/27286

12. Аншаева Д.И., Тасболатова А.А. (2016) Агроөнеркәсіптік кешенді инновациялық бағытта дамытудың экономикалық механизмін қалыптастыру // КМТИУ хабаршысы. № 2(30). – 107-113 б. http://yu.edu.kz/wp-content/uploads/2018/08/Vestnik----230-2016.pdf

13. Tejedor G., Segalás J., Rossas-Cassals M. (2018) Transdisciplinarity in higher education for sustainability: How discourses are approached in engineering education // Journal of Cleaner Production. № 175. Pp. 29-37. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.11.085

14. Кочнев А., Ахмадуллин М., Аверко-Антонович И., Рязапова Л., Абдулкашапова Ф., Разинов А. (2004) Инновационная образовательная деятельность // Высшее образование в России. № 8. С. 75-87. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=9573839

15. Харитонов В.В. (2007) Экономика. Современная физика в поисках экономической теории. Москва: МИФИ. – 624 с.

16. Крючков В.Н. (2002) Физические модели в управленческом консультировании: междисциплинарный и трансдисциплинарный подходы [Электронный ресурс] // Менеджмент в России и за рубежом. № 3. Режим доступа: https://www.cfin.ru/press/management/2002-3/06.shtml

17. Утепова Д. (2017) Описание колебаний на финансовых рынках с помощью эконофизических моделей / материалы международной научной конференции студентов и молодых ученых «Фараби әлемі». – Алматы: КазНУ.

18. Kondratenko A. V. (2005) Physical Modeling of Economic Systems: Classical and Quantum Economies. Novosibirsk: Nauka. – 29 p. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1304630

19. Искакова А.Б. (2019) Экономикадағы физикалық модельдер. Павлодар: Toraighyrov University. – 73 б.

20. Кузнецов Б.Л., Кузнецова С.Б. (2006) Теория синергетического рынка. Набережные Челны: КамПИ. – 70 с.


Review

For citations:


Iskakova A.B., Nurumzhanova K.A., Jarassova G.S. THE FORMATION OF ENTREPRENEURIAL SKILLS FOR STUDENTS OF TECHNICAL MAJORS AT TEACHING PHYSICS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(4):8-15. (In Russ.)

Views: 420


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)