Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

MODELING FORMATIVE ASSESSMENT OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF STUDENTS

Abstract

The article identifies the problems of students learning new knowledge in the context of criteria-based assessment of student learning achievements. Researched the content and types of criteria-based assessment. Identified the structural elements of formative assessment: residual, activity-based, local and modular. Described the structural elements of summative assessment: intermediate and final. The tools of criteria assessment are extended with the following components: the expected result, an individual student card of learning material, and a table of recording students' academic achievements. Proposed the model of the card for the implementation of criteria-based assessment within a single academic period and methods for the implementation of formative assessment.

About the Authors

D. Nurgabyl
Zhetysu University named after I. Zhansugurov
Kazakhstan

Taldykorgan



M. Shaken
Zhetysu University named after I. Zhansugurov
Kazakhstan

Taldykorgan



References

1. Можаева О.И., Шилибекова А.С., Зиеденова Д.Б. (2016) Руководство по критериальному оцениванию для учителей основной и общей средней школ: Учебно-метод. пособие. Астана: АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы». - 56 с.

2. Постановление Правительства Республики Казахстан от 15 августа 2017 года № 485. О внесении изменений в постановление Правительства Республики Казахстан от 13 мая 2016 года № 292 "О внесении изменений и дополнений в постановление Правительства Республики Казахстан от 23 августа 2012 года № 1080 "Об утверждении государственных общеобязательных стандартов образования соответствующих уровней образования".

3. Блум Б. (1997) Таксономия педагогических целей. М.: «Новая школа». - 62 с.

4. Anderson L.W. , Krathwohl D.R. et al (Eds.) (2001) A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Allyn & Bacon. Boston, MA (Pearson Education Group)

5. Боженкова Л.И., Соколова Е.В. (2014) Критериальное оценивание как необходимое условие достижения предметных и метапредметных результатов в обучении геометрии //Преподаватель XXI века. № 4, часть 2. С. 126-135.

6. Артюхина М.С. (2014) Интерактивное взаимодействие как основа образовательной среды вуза // Современные проблемы науки и образования. №6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=17006 (дата обращения: 02.04.2020).

7. Система критериального оценивания учебных достижений учащихся (2013) Методическое пособие. Астана: Национальная академия образования им. И. Алтынсарина. – 80 с.

8. Patterson C.L., Parrott A., Belnap J. (2020) Strategies for Assessing Mathematical Knowledge for Teaching in Mathematics Content Courses. Mathematics Enthusiast. 17(2-3). pp. 807-842.

9. Adam S. (2006) An introduction to learning outcomes, in EUA Bologna Handbook, Froment E., Kohler J, Purser L, Wilson L (Eds), article B.2.3-1. Berlin, Raabe.

10. Kennedy D. (2007) Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide.

11. Абекова Ж.А., Оралбаев А.Б., Бердалиева М., Избасарова Ж.К. (2016) Технология критериального оценивания, методика ее применения в учебном процессе // Педагогические науки. Международный журнал экспериментального образования. № 2. С. 215-218.

12. Беспалько В.П. (1968) Опыт разработки и использования критериев качества усвоения знаний // Советская педагогика. № 4. С. 52-69.

13. Боженкова Л.И., Соколова Е.В. (2016) Критериальное оценивание достижений учащихся 7-9 классов в обучении геометрии: Научно-методическое пособие. ФГБОУ ВО «МПГУ», Изд-во: Эйдос. - 182 с.

14. Khoza S. B.; Biyela A.T. (2020) Decolonising technological pedagogical content knowledge of first year mathematics students. Education and Information Technologies. Volume 25, Issue 4. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10084-4

15. Moscardini L., Moscardini C. (2020) Dynamic assessment and teachers' knowledge of children's mathematical thinking: a case study in children's mathematics. Support for Learning. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12331

16. Nurgabyl D., Kalzhanova G., Ualiyev N., Abdoldinova G. (2017) Construction of a Mathematical Model for Calibrating Test Task Parameters and the Knowledge Level Scale of University Students by Means of Testing. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education. Volume 13, Issue 11. pp. 7421-7429. https://doi.org/10.12973/ejmste/79796

17. Gavrilova Y.N., Seitova S.M., Kozhasheva G.O., Aldabergenova A.O., Kydyrbaeva G.T. (2020) Study results for methodological training of teachers of mathematics in conditions of innovation. Periodico Tche Quimica. 17(35). pp. 391-403.

18. Руководство для учителя (2012) Третий (базовый) уровень: Программа курсов повышения квалификации педагогических работников Республики Казахстан. Третье издание. Филиал АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы» Центр педагогического мастерства. С. 138-182

19. Нургабыл Д.Н., Шакен М.М. (2019) Деятельностный метод в обучении будущих учителей математики // Вестник ЖГУ. № 4. С. 37-42.

20. Алгебра и начала анализа (Естественно-математическое направление). Учебный план. 10 класс. Автономная организация образования «Назарбаев Интеллектуальные школы». 2019-2020 учебный год.


Review

For citations:


Nurgabyl D., Shaken M. MODELING FORMATIVE ASSESSMENT OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF STUDENTS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(4):16-22. (In Russ.)

Views: 545


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)