Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

SKILLS OF K. P. ZHUSIP IN TEACHING POETIC WORKS AT SCHOOL

Abstract

The article discusses the scientific and methodological works of Kuandyk Pazyluly Zhusip (1941-2019), a well-known philologist, literary critic who worked at S. Toraighyrov Pavlodar State University. The works of the scientist related to the issues of teaching literature at school are shown, while many of his articles are devoted to the study of the subtleties of methodological science. The article shows the method of analyzing many poems from the school curriculum. K. P. Zhusip used the method of a meaningful question to reveal the main idea, images of the characters, and language features of the work. Studying the works of Zhusip, you can see that the questions compiled for students varied depending on the characteristics of each poem.

About the Authors

M. I. Orazkhanova
Pavlodar State Pedagogical University
Kazakhstan

Pavlodar



G. A. Sagynaeva
Pavlodar State Pedagogical University
Kazakhstan

Pavlodar



References

1. Жүсіп Қ.П. Өлең - сөздің патшасы. - Алматы : Жазушы, 1991ж. - 216 б.

2. Жүсіп Қ.П. Қазақ лирикасындағы стиль және бейнелілік. - Павлодар, ЭКО, 1999ж., 443 б.

3. Жүсіп Қ.П. Көркем сөздің құдіреті. - Павлодар, ЭКО, 2000 ж., 288 б.

4. Жүсіп Қ.П. Мектепте қазақ әдебиетін оқыту. - Павлодар, С.Торайғыров атындағы Павлодар мемлекеттік университеті, 2003 ж., 254 б.

5. Байтұрсынов А. (1989) Шығармалары. Өлеңдер, аудармалар, зерттеулер. (Құраст. Шәріпов Ә., Дәуітов С.). Алматы. - 288 б.

6. Бітібаева Қ. (1997) Әдебиетті оқыту әдістемесі. Алматы: Рауан. –320 б.

7. Көшімбаев А. (1969) Қазақ әдебиетін оқыту методикасы. Алматы: Мектеп, 1969. - 244б.

8. Байтанасова Қ.М., Айтуғанова С.Ш. (2008) Қазақ әдебиетін оқыту әдістемесі. Астана: Фолиант. -160 б.

9. Жұмабаев М. Шығармалары. Алматы, 1989; 1992; 1995, 3 том. 269 бет.

10. Аманжолов Қ. (2014) Таңдамалы шығармалары. Алматы: «Айғаным». - 216 б.

11. Абай өлеңдері мен шығармаларының екі томдық толық жинағы (2002). Алматы: Жазушы. - 296 б.

12. Ақшолақов Т. (1994) Шығарманың көркем айшықтарын таныту. Оқу құралы. Алматы: Рауан. – 224 б.

13. Дөнентаев С. (1957) Шығармалар. Алматы: Қазақтың мемлекеттік көркем әдебиет баспасы. - 463 б.

14. Жансүгіров І. (2002)Таңдамалы шығармалары. 2-том. Алматы: Аян.- 216 б.

15. Gilissen Melde G. R., Knippels Marie-Christine P.J., van Joolingen Wouter R. (2020) Bringing systems thinking into the classroom. International Journal of Science Education. 42(8): 1253-1280.

16. Бекенова А., Тәжіғалиева С. (2011) М.Жұмабаевтың «Батыр Баян» поэмасын орта мектепте оқыту түрлері // Ақтөбе мемлекеттік педагогикалық институт хабаршысы. №1. 155-158 б.

17. Малева А.В. (2014) Антитеза как способ поэтического осмысления мира лирической героини А.Мишариной и А.Ельцовой. Сбирский филологический журнал. №1. С. 170-177.

18. Жұматаева Е. (2016) Жоғары мектепте әдебиетті білімденудің инновациялық технологияларымен оқыту: Оқу құралы. Алматы: Эверо, 2016. - 252 б.

19. Құрманбай Г., Жұматаева Е. (2010) «Әдебиет» оқыту әдістемесі. 6-класс. Алматы: Атамұра.

20. Керімбекова Б. (2017) Қазақ әдебиетін оқыту әдістемесі. Оқу құралы. Астана : Фолиант. - 160 б.

21. Рүстемова Ж.А. (2019) Қазақ әдебиетін оқыту әдістемесі. Оқу құралы. Е.А. Бөкетов атындағы ҚарМУ. - Қарағанды: Ақнұр. - 164 б.


Review

For citations:


Orazkhanova M.I., Sagynaeva G.A. SKILLS OF K. P. ZHUSIP IN TEACHING POETIC WORKS AT SCHOOL. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(4):24-32. (In Kazakh)

Views: 515


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)