Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

CONCEPTUAL BASIS FOR THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE PRAGMA PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE IT SPECIALISTS

Abstract

It is emphasized that the study of a foreign language is an overly complex process that requires qualified actions by teachers to develop the learning environment and factors that influence the formation of communicative and professional competencies. This article reflects the specifics of the target and content aspects of foreign language education in the context of the personality-activity and discursive-competence approaches, also introduces clarifications to the modification of the concept of activity and competence-based approaches. The relationships between projective-functional and discursive-projective sub-competencies are realized in the study. The research model includes a multi-aspect representation of the differences in requirements for the implementation of the content level of professional metalanguage in the field of IT technologies. It is emphasized that the foreign language educational process should be accompanied not only by language tasks but also by teaching the metalanguage of modern information technologies used in the future professional sphere. The work takes into account possible ways of representing linguo-didactic tasks aimed at expanding already accumulated knowledge, structuring, integrating, generalizing the subject content of foreign language education.

About the Authors

K. Т. Zhaiykbay
Kazakh Ablai Khan University of International Relations and World Languages; Suleyman Demirel University
Kazakhstan

Аlmaty

Kaskelen



Т. A. Kulgildinova
Kazakh Ablai Khan University of International Relations and World Languages
Kazakhstan

Аlmaty



References

1. Щукин А.Н. (2002) Обучение иностранным языкам. Теория и практика. Учебное пособие для преподавателей и студентов. 2-е изд., испр. и доп. М.: Филоматис, 2006. - 480 с.

2. Kasper G., Rose K. (2002) Pragmatic development in a second language. Malden: Blackwell publishing.

3. Tulgar A. T., Yağiz O., Turgay H. A. N. (2017) An Evaluation of Pragmatic Competence and its Teaching from the Perspectives of Faculty Members and Students at Tertiary Level. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(38), 589-604.

4. Brown P. Politeness: Some Universals in Language Usage / P. Brown, S. Levinson. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. 345 p.

5. Blommaert J., & Verschueren J. (Eds.). (1991) The Pragmatics of International and Intercultural Communication: Selected papers from the International Pragmatics Conference, Antwerp, August 1987. Volume 3: The Pragmatics of International and Intercultural Communication (Vol. 6, No. 3). John Benjamins Publishing.

6. Barron A. (2019) Using corpus-linguistic methods to track longitudinal development: Routine apologies in the study abroad context. Journal of Pragmatics. №146. 87-105

7. Madella P. (2019) A relevance-based approach to L2 listening instruction: developing pragmatic competence through awareness of prosody and gesture. Retrieved from: https://research.brighton.ac.uk/en/publications/a-relevance-based-approach-to-l2-listening-instruction-developing

8. Рубинштейн С. Л. (1986) Принцип творческой самодеятельности. К философским основам современной педагогики // Вопросы психологии. №4. С.101-107.

9. Cоколова И.Ю., Грицкевич Н.К. (2014) Развитие и сохранение здоровья личности обучающихся в условиях реализации концепции природо- и культуросообразного образования // Вестник ТГПУ: Рубрика: Педагогическая и практическая психология. Выпуск 1(142). С. 45-51.

10. Соколова И.Ю., Грицкевич Н.К. (2016) Психолого-педагогические условия развития личностного потенциала, сохранения здоровья и качества образования подрастающего поколения. Современные проблемы науки и образования. №4.

11. Беспалько В. П. (1998) Термины педагогической технологии. М.

12. Обдалова О.А. (2009) Информационно-образовательная среда как средство и условие обучения иностранному языку в современных условиях // Язык и культура. №1(5).

13. Леонтьев А.Н. (1983) Образ мира. Избранные психологические произведения. М.: Педагогика, с. 251-261.

14. Цукерман Г.А. (1992) Совместная учебная деятельность как основа формирования умения учиться. М.

15. Кунанбаева С.С. (2005) Современное иноязычное образование: Методологии и теории. Алматы. – 264 с.

16. Жылтырова Ж.Т. (2019) Теоретико-прикладные основы моделирования системы профессионально-иноязычной подготовки специалистов агроэкономического профиля. Дисс. на соискание учёной степени PhD (доктора философии) по специальности 6D011900 - «Иностранный язык: два иностранных языка». Казахский университет международных отношений и мировых языков им. Абылай хана. Алматы. - 175 c.

17. Дружинина М. (2007) Языковая образовательная политика университета // Высшее образование в России. №3. с.124-128.

18. Бастриков А.В., Бастрикова E.M. (2012) Лингвокультурные концепты как основа языкового менталитета // Филология и культура. №3.


Review

For citations:


Zhaiykbay K.Т., Kulgildinova Т.A. CONCEPTUAL BASIS FOR THE FORMATION OF FOREIGN LANGUAGE PRAGMA PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF FUTURE IT SPECIALISTS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(4):80-89.

Views: 554


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)