Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

OPENNESS IN THE EDUCATION SYSTEM AS A PREREQUISITE FOR BUILDING A DEMOCRATIC SOCIETY

Abstract

Openness in the education system as a prerequisite for building a democratic societyThe concept of openness is viewed in a metacognitive context based on an analysis of philosophical and psychological works, and its semantic nature is summarized through empirical reasoning. Openness based on the study of regulatory documents, including state mandatory and anti-corruption standards, is generalized as a necessary condition for building a democratic society. The directions and principles of the methodological and theoretical basis for studying the concept of "openness" reflect the possibilities of studying this concept as a property, quality of the subject, and the activity of interaction with society. Attention is drawn to the fact that the principle of openness in the education system is used as a means of changing the external form, as a spontaneous factor of organization and verification without methodological justification. Without the activity of the internal motive, the external position is not enough to change consciousness, because the principle of openness is focused on the openness of consciousness.

About the Author

K. S. Kudaibergeneva
Kazakh National Women’s Teacher Training University
Kazakhstan

Almaty



References

1. Жалпы орта білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандарты Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2012 жылғы 23 тамыздағы № 1080 қаулысымен бекітілген.

2. Matthias Ziegler, Erik Danay, Moritz Heene, Jens Asendorpf, Markus Bühner, Openness, fluid intelligence, and crystallized intelligence: Toward an integrative model, Journal of Research in Personality, Volume 46, Issue 2, 2012, Pages 173-183, ISSN 0092-6566, https://doi.org/10.1016/j.jrp.2012.01.002.

3. Thomas J. Baker, Jacqueline Bichsel, Personality predictors of intelligence: Differences between young and cognitively healthy older adults, Personality and Individual Differences, Volume 41, Issue 5, 2006, Pages 861-871, ISSN 0191-8869, https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.02.017.

4. Raine A., Reynolds C., Venables P.H., Mednick S.A. (2002). Stimulation seeking and intelligence: A prospective longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology, 82(4), 663–674. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.4.663

5. Neisser U., Boodoo G., Bouchard T.J. Jr., Boykin, A.W., Brody N., Ceci S.J., et al. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51, 77–101.

6. Arteche A., Chamorro-Premuzic T., Ackerman P., Furnham A. (2009). Typical intellectual engagement as a byproduct of openness, learning approaches, and self‐assessed intelligence. Educational Psychologist, 29, 357–367. DOI: 10.1080/01443410902927833

7. Viinikainen J., Kokko K. (2012) Personality traits and unemployment: Evidence from longitudinal data, Journal of Economic Psychology, 33(6), p 1204-1222. DOI: 10.1016 / j.joep.2012.09.001

8. Roberts, B. W., Caspi, A., & Moffitt, T. E. (2003). Work experiences and personality development in young adulthood. Journal of Personality and Social Psychology, 84(3), 582–593. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.3.582

9. Thompson P. (2012) Teaching Teachers Through Open and Distance Learning. Open Learning: A Journal of Open, Distance and E-Learning. № 27 (3), 288-293.

10. Baker III F.W. (2017) An Alternative Approach: Openness in Education over the last 100 Years. TechTrends, 61(2), 130-140. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0095-7

11. Федеральный закон "Об образовании в Российской Федерации" от 29.12.2012 N 273-ФЗ

12. Жоғары және (немесе) жоғары оқу орнынан кейінгі білім беру ұйымдарындағы ашықтықты және айқындықты қамтамасыз ету жөніндегі жемқорлыққа қарсы стандартын бекіту туралы Жоғары және жоғары оқу орнынан кейінгі білім беру (ҚР Білім және ғылым министрінің 2020 жылғы 4 мамырдағы № 174 бұйрығы)

13. Баева Л.В. (2017) Проблемы и перспективы развития открытого дистанционного образования в условиях электронной культуры //Информационное общество, вып. 3, с. 48-59. http://emag.iis.ru/arc/infosoc/emag.nsf/BPA/9883a19543e0bbc144258264003ec19f

14. Мемлекет басшысы Н.Назарбаевтың Қазақстан халқына жолдауы. 2017 жылғы 31 қаңтар «Қазақстанның үшінші жаңғыруы: жаһандық бәсекеге қабілеттілік.

15. Бергсон А. (1994) Два источника морали и религии: пер. с фр. М. : Канон.

16. Поппер К. Р. (1992) Открытое общество и его враги: в 2 т.: пер. с англ. М.: Международный фонд «Культурная инициатива».

17. Хакен Г. (1985) Синергетика. Иерархия неустойчивостей в самоорганизующихся системах и устройствах. М.

18. Коротаева Е.В. (2019) Теория и практика педагогических взаимодействий: учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры. М.: Издательство Юрайт. – 242 с.

19. Кох И. А. (2006) Социальная аномия и социальное управление//Социальная философия и социология. С. 62-71.

20. Кудайбергенева К.С. (2010) Құзырлылықтың педагогикалық категория ретінде дамуының теориялық-әдіснамалық негіздері:пед. ғыл. док. ... дис. - Алматы. - 336 б.

21. Рахошкин А.А. (2005) Открытость образовательного процесса (на примере западноевропейской педагогики): моногр. / НовГУ им. Ярослава Мудрого. Великий Новгород.

22. Goldberg L. (1993) The structure of phenotypic personality traits. «The American Psychologist, 48».

23. Palmer J., Palmer L. (2002) Evolutionary Psychology. The Ultimate Origins of Human Behavior.

24. Носачев П.Г. (2008) У. Эко: путь от семиотики к онтологии //Вестник ПСТГУ І: Богославие. Философия. Вып. 3(23). С.33-44

25. Ясперс К. (2012) Философия: В 3 кн. / Пер. с нем. А.К. Судакова. М.: Канон+РООИ «Реабилитация».

26. Хайдеггер М. (1997) Бытие и время. М.: Ad Marginem.

27. Буданов В.Г. (2007) Синергетическая методология в постнеклассической науке и образовании // Синергетическая парадигма. Синергетика образования. М.: Прогресс-традиция. С. 174—211.

28. Төрт тұғыр: Ашықтық. 02 Ақпан, 2010. egemen.kz: https://egemen.kz/article/1623-tort-tughyr-ashyqtyq


Review

For citations:


Kudaibergeneva K.S. OPENNESS IN THE EDUCATION SYSTEM AS A PREREQUISITE FOR BUILDING A DEMOCRATIC SOCIETY. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(4):151-159. (In Kazakh)

Views: 391


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)