Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

EFFICIENCY OF INNOVATIVE ACTIVITY IN FORMATION OF PROFESSIONAL TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Abstract

The article describes the importance of preparing future primary school teachers for innovation through the reforms taking place in the country's education. Information based on the results of scientific and pedagogical research is presented. The effectiveness of distance learning of the subject "Innovative lesson structuring" for improving the education system and preparing future primary school teachers for innovation has been reviewed in our country. The reforms that are relevant in modern education, implemented in the country, are aimed at creating conditions for the formation of high moral and leadership qualities, training for professional development and innovation of future teachers. The content of the article also reflects the study of the level of training of future primary school teachers to work with students in the educational space.

About the Authors

Zh. K. Stambekova
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

Almaty



A. E. Zhumabaeva
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

Almaty



A. N. Umirbekova
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

Almaty



References

1. Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2020 – 2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы. Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2019 жылғы 27 желтоқсандағы № 988 қаулысы.

2. Көшімбетова С.А. (2004) Оқу-тәрбие үрдісінде оқытудың инновациялық әдіс-тәсілдерін пайдаланудың педагогикалық шарттары (гуманитарлық пәндер бойынша): дис. . пед. ғылым. канд. Алматы.

3. Барсай Б.Т. (2010) Болашақ бастауыш сынып мұғалімдерінің кәсіби-дидактикалық құзыреттілігін қалыптастырудың ғылыми-педагогикалық негіздері. Шымкент.

4. Бұзаубақова К.Ж. (2009) Мұғалімнің инновациялық іс-әрекетке даярлығын қалыптастырудың теориялық-әдiснамалық негіздері: дис. . пед. ғылым. д-ры: 13.00.01 - Жалпы педагогика, педагогика және бiлiм тарихы, этнопедагогика. Алматы.

5. Нағымжанова Қ.М. (2010) Университет студенттерінің педагогикалық креативтігін инновациялық білім беру ортасында қалыптастырудың ғылыми негіздері: дис. . пед. ғылым. д-ры: 13.00.01: қорғалды 19.05.2010. Қазақ мемлекет.қыздар пед. ун-ті. Алматы.

6. Yilmaz O., Bayraktar D.M., Ali H. (2013) Teachers’ attitudes towards the use of educational technologies and their individual innovativeness categories. 5th World Conference on Educational Sciences - WCES. Computer Education & Instructional Technology, Istanbul, Turkey.

7. Savina N.N. (2015) The Teachers Willingness To Create Highly Intelligent Educational Innovations. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 191, 2605 – 2608.

8. Savina N.N. (2019) Major factors of teachers’ resistance to innovations. Ensaio: aval.pol.públ.Educ. [online]. vol.27, n.104, pp.589-609. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362019002701807

9. Поташник М.М., Лазарев В.С. (ред.) (1995) Управление развитием школы: пособие для руководителей образовательных учреждений. М.: Новая школа. – 464 с.

10. Romer M. (2008) Teacher education in Europe: an Etuce policy paper. Brussels: Etuce.

11. Сангаджиева З. И. (2012) Модель подготовки будущего педагога начальных классов к инновационной деятельности // Вестник Майкопского государственного технологического университета.

12. Bulle N. (2019) Student's activity and development: Disentangling secondary issues from the heart of the matter. Educational Research Review, Elsevier, 27, 56–70 10.1016/j.edurev.2018.12.004.hal-02455679

13. Jong L. de, Meirink J., Admiraal W. (2019) School-based teacher collaboration: Different learning opportunities across various contexts. Teaching and Teacher Education. 86.102925.

14. Жұмабаева Ә.Е. (2009) Бастауыш мектепте қазақ тілі синтаксисін дамыта оқытудың ғылыми-әдістемелік негіздері. Педагогика ғылымдарының докторы ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация. Алматы.

15. «Педагог мәртебесі туралы» Қазақстан Республикасы Заңы (2019). Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2019 жыл 31 желтоқсан № 645 қаулысы. Нұр-Сұлтан.


Review

For citations:


Stambekova Zh.K., Zhumabaeva A.E., Umirbekova A.N. EFFICIENCY OF INNOVATIVE ACTIVITY IN FORMATION OF PROFESSIONAL TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(4):171-177. (In Kazakh)

Views: 414


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)