Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PSYCHOLOGICAL FEATURES OF SUBJECTIVE ASSESSMENT OF THE QUALITY OF LIFE OF STUDENTS

Abstract

In this scientific article, the authors present the results of the first part of the study, the idea of which was to study the subjective assessment of the quality of life of students. The study sample consisted of 1-4 year students of the full-time department of Pavlodar Pedagogical University (N = 200), who were divided into two groups - students who rated their quality of life as high, and students who rated their quality of life as low. The criteria for assessing the quality of life were: emotional state, degree of satisfaction with different areas of one's life, state of physical and mental health, self-esteem and personal resources, availability of consumer goods. It was found that age, course of study, the problem of finding a job and setting up an independent life are not factors that affect the quality of life. The prerequisites for the high quality of life of students were the presence of a family, close friends and relatives, physical and mental health, economic well-being, a subjective feeling of support from others.

About the Authors

О. А. Kolyukh
Pavlodar State Pedagogical University
Kazakhstan

Pavlodar



М. S. Temirgaliyeva
Pavlodar State Pedagogical University
Kazakhstan

Pavlodar



References

1. Назарбаев Н.А. (2018) Рост благосостояния казахстанцев: повышение доходов и качества жизни. Послание Первого Президента РК народу Казахстана//Первый Президент Республики Казахстан. Официальный сайт. – 2018, 5 окт. – URL:https://www.akorda.kz/ru/addresses/addresses_of_president/poslanie-prezidenta-respubliki-kazahstan-nnazarbaeva-narodu-kazahstana-5-oktyabrya-2018-g (дата обращения: 07.10.2020).

2. Токаев К.-Ж.К. (2020) Казахстан в новой реальности: время действий. Послание Президента РК народу Казахстана// Президент Республики Казахстан. Официальный сайт. – 2020, 1 сентября. URL:https://www.akorda.kz/ru/addresses/addresses_of_president/poslanie-glavy-gosudarstva-kasym-zhomarta-tokaeva-narodu-kazahstana-1-sentyabrya-2020-g (дата обращения: 07.10.2020).

3. Леонтьев Д.А. (2003) Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М: Смысл. – 487 с.

4. Катков А.Л. (2002) Комплексное исследование состояния, уровня и основных тенденций в формировании психического здоровья населения Республики Казахстан // Сибирский вестник психиатрии и наркологии. № 4 (26). С. 73-80

5. Экономическая психология: актуальные теоретические прикладные проблемы: Материалы пятой международной научнопрактической конференции г. Иркутск, 22-23 июня 2004 г./ Под общ. ред.проф. Карнышева А.Д. Иркутск: Изд-во БГУ ЭП, 2004. – 246 с.

6. Россинский Ю.А., Семке В.Я., Асланбекова Н.В. (2008) Качество жизни и психическое здоровье врачей стационарного профиля. Павлодар. – 319 с.

7. Яппарова Р.Р. (2012) Качество жизни: генезис понятия и современных подходов // Экономика и управление: научно-практический журнал. №6. С. 51–52.

8. Сорокин В.М. (2003) Специальная психология: уч. пособие / Под научн. ред. Л.М. Шипицыной. СПб: «Речь».– 216 с.

9. Бестужев-Лада И. В. (1978) О «качестве жизни» //США и Канада: экономика, политика, культура. № 1. С. 23–35.

10. Петропавлова Г.П. (2011) Содержание категории «качество жизни» в науке и использование в практике управления территорией // Научный журнал НИУ ИТМО. Серия:экономика и экономический менеджмент. № 1. С. 206–225

11. Гаврилова Т.В. (2005) Территориальная дифференциация качества жизни населения Ставропольского края: дис. на соискание ученой степени геогр. наук. Ставрополь. – 145 с.

12. Римашевская Н.М. (2010) Человеческий потенциал России и проблемы «сбережения населения // Российский экономический журнал. С.22–40

13. Доклад комиссии по оценке экономических результатов и социального прогресса (2010) Вопросы статистики. № 11. С. 12–21.

14. Wu H., Han S., Zhang G. (2020) Health-related quality of life and determinants in North-China urban community residents. Health and Quality of Life Outcomes 18, 280. https://doi.org/10.1186/s12955-020-01522-w

15. Gil-Lacruz M., Gil-Lacruz A.I. & Gracia-Pérez M.L. (2020) Health-related quality of life in young people: the importance of education. Health and Quality of Life Outcomes 18, 187. https://doi.org/10.1186/s12955-020-01446-5

16. Barayan S.S., Al Dabal B.K., Abdelwahab M.M., Shafey M.M., Al Omar R.S. (2018) Health-related quality of life among female university students in Dammam district: is internet use related? J Fam Community Med.25 (1): 20–8.

17. Сулейманов Р.Ф., Разумнова О.А. (2017) Удовлетворенность жизнью лиц разных возрастных групп как условие устойчивого развития общества. В: Устойчивое развитие регионов: опыт, проблемы, перспективы. С. 560-5

18. Римашевская Н.М., Оникова Л.А. (1991) Народное благосостояние: тенденции и перспективы. М.: Наука. – 254 c.

19. Женщина, мужчина, семья в России: последняя треть XX века (2001)под ред. проф. Н. М. Римашевской. М.: ИСЭПН, 2001. – 320 c.

20. Спанкулова Л.С., Канева М.А. (2018) Социально-экономический статус и качество жизни, связанные со здоровьем населения промышленного региона (на примере Карагандинской области Республики Казахстан) // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. Том 14. № 11. С. 2130-2148.

21. Нюсупова Г.Н., Токбергенова А.А., Каирова Ш.Г.,Тажиева Д.А. (2015) Оценка уровня качества жизни населения Республики Казахстан на основе методики двумерного статико-динамического анализа // Вестник КазНУ. Серия географическая. № 2(41), С. 438-445Аргайл М. (2003) Психология счастья. Санкт-Петербург: Питер. – 271 с.

22. Рубанова Е.Ю. (2014) Теоретические аспекты качества жизни в контексте психологии здоровья //Ученые заметки ТОГУ. Том 5. № 3. С. 108 – 115. Хабаровск.

23. Шамионов Р.М. (2018) Субъективное благополучие в контексте развития субъекта // Психология человека как субъекта познания, общения и деятельности. С. 1757-1763.


Review

For citations:


Kolyukh О.А., Temirgaliyeva М.S. PSYCHOLOGICAL FEATURES OF SUBJECTIVE ASSESSMENT OF THE QUALITY OF LIFE OF STUDENTS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(4):178-186. (In Russ.)

Views: 588


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)