FORMATION OF SPEECH ACTIVITY AT LESSONS OF RUSSIAN IN THE CONDIТIONS OF INTERSUBJECT COMMUNICATIONS
Abstract
The questions of younger schoolchildren’s speech development, the language personality in the process of using interdisciplinary connections at the Russian language lessons are considered in the article. The implementation of interdisciplinary connections in primary school allows to expand the field of the younger schoolchild’s speech. The formation of the younger schoolchild’s speech activity becomes the main aim of teaching a language in school. Speech as an activity is considered in two aspects: educational (cognitive) activity and speech activity, during which schoolchildren use the language in various speech functions. The developed and presented system of communicative-cognitive exercises on interdisciplinary material makes it possible to effectively form the schoolchild’s speech activity.
About the Authors
G. S. KvasnykhKazakhstan
Cand. Sci. (Pedagogy), Associate professor
Petropavlovsk
A. N. Sarzhanova
Kazakhstan
Cand. Sci. (Pedagogy), Associate professor
Petropavlovsk
References
1. Жеглова О.А. Формирование языковой личности студентов вуза в условиях гуманитаризации высшего образования // Молодой ученый. – 2011. – №6. Т.2. – С. 148-150.
2. Русский язык и культура речи. Практикум / Н.А. Ипполитова, О.Ю. Князева, М.Р. Савова; под ред. Н.А. Ипполитовой. – М.: Проспект, 2017. - 328 с.
3. Пассов Е.И. Сорок лет спустя или сто и одна методическая идея – М.: ГЛОССА – ПРЕСС, 2014. – 240 с.
4. Суетин М.В., Богатиков В.Н., Клюшин А.Ю., Мутовкина Н.Ю. Повышение эффективности функционирования межпредметных связей в учебной деятельности // Развитие современного образования: теория, методика и практика. – 2017. – №1(11). – С. 52–56.
5. Кодухов В.И. Введение в языкознание: Учеб. для студентов пед. ин-тов по спец. № 2101 «Рус. яз. и лит.» – 2-е изд., перераб. и доп. – М: Просвещение, 1987. – 288 с:
6. Батырева С.Г. Модель формирования коммуникативной компетенции младших школьников как ориентир в профессиональной подготовке учителя начальных классов / Науч. ред. Л.Н. Горбунова // Конференциум АСОУ: сборник научных трудов и материалов научно-практических конференций [Электронный ресурс]. – М.: АСОУ, 2016. – С. 1020–1027.
7. Evans V. Semantic representation in LCCM Theory // New Directions in Cognitive Linguistics. V. Evans & S. Pourcel (eds). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company. - 2009. - 24. – P. 27-56.
8. Кронгауз М., Пиперски А., Сомин А. Сто языков. Вселенная слов и смыслов. М.: АСТ, 2018. – 280 с.
9. Львов М.Р. Методика развития речи младших школьников. Пособие для учителя. – М.: Педагогика, 2015. - 240 с.
10. Словарь русского языка: ок. 57000 слов. Под ред. докт. филол. наук проф. Н.Ю. Шведовой. – 14-е изд., стереотип – М.: Русский язык, 1983. – 816 с.
11. Руковский Н.Н. По следам лесных зверей. М.: Агропромиздат, 1988. - 175 с.
12. Словарь лингвокультурологических терминов / авт.-сост. М. Л. Ковшова, Д. Б. Гудков / отв. ред. М. Л. Ковшова. - М.: Гнозис, 2017. – 192 с.
Review
For citations:
Kvasnykh G.S., Sarzhanova A.N. FORMATION OF SPEECH ACTIVITY AT LESSONS OF RUSSIAN IN THE CONDIТIONS OF INTERSUBJECT COMMUNICATIONS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(3):234-240. (In Russ.)