INTERDISCIPLINARY RELATIONS OF SPECIALISTS IN TEACHING CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN A SECONDARY SCHOOL
Abstract
The article considers the importance and necessity of interdisciplinary work in the education of children with special educational needs in the conditions of inclusion. Interdisciplinary connections reflect an integrated approach to education and training. The article analyzes different approaches to understanding interdisciplinary connections in the educational process. Interdisciplinary connections make it possible to identify the main elements of the content of education, as well as provide a link between academic disciplines. The authors show the need for a close relationship between the general scientific and professional competencies that a future speech therapist should have.
About the Authors
A. S. ShokhambekovaKazakhstan
PhD student
G. S. Orazaeva
Kazakhstan
Cand. Sci. (Pedagogy), Associate Professor, head of the Department of special and social pedagogy
References
1. Постановление правительства РК от 30.01.2008 года № 77 «Об утверждении Типовых штатов работников государственных организаций образования и перечня должностей педагогических работников и приравненных к ним лиц»
2. Приложение к приказу Председателя Правления Палаты предпринимателей Национальной палаты предпринимателей Республики Казахстан «Атамекен» № 133 от 8 июня 2017 года, «Профессиональный стандарт «Педагог»
3. Психолого-педагогическое сопровождение и оказание поддержки учащимся с особыми образовательными потребностями в школах на краткосрочной, среднесрочной и долгосрочной основе, метод.рекомендации. Астана, 2016
4. Systems Research: Methodological Problems, vol. 2, Advances in Systems Research Series, 2017
5. Ушинский К.Д. Собрание сочинений. Том 8. М.-Л., 1950
6. Горячева И.А. Учебные книги К.Д.Ушинского как образец педагогической классики. Екатеринбург, «Артефакт», 2019
7. Зверев И.Д. Взаимная связь учебных предметов. М.: Знание, 1977
8. Усова А.В. Формирование у учащихся учебных умений. М.: Знание, 1987
9. Фёдорова В.Н. Новые исследования в педагогических науках. М.: Педагогика, 1975
10. Борисенко Н.В. Внутрипредметные и межпредметные связи в начальном образовании. Сборник научных трудов. ЛГПИ им.Герцена, 1981
11. Архангельский С.И. Учёбный процесс в высшей школе и его закономерные основы и методы. Учебно-методическое пособие. М.: Высшая школа, 1980
12. Кедров Б.М. Классификация наук. М.: Мысль, 1985
13. Чипиков М.Г. Интеграция науки. Философский очерк, М.: Мысль, 1981
14. Коменский А.А. Избранные педагогические сочинения. М.: Педагогика, 1982
15. Левина М.М. Технология профессионального и педагогического образования. М.: Академия, 2001
16. Выготский Л.С. Научное наследство. М.: Педагогика, 1984
17. Шебалин О.Д. Взаимосвязь между дисциплинами в средней и высшей школе», Профессиональная подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. М., 2015
18. Бектеньярова А.Р. Межпредметные связи как условие активизации познавательной деятельности учащихся. 1993.
Review
For citations:
Shokhambekova A.S., Orazaeva G.S. INTERDISCIPLINARY RELATIONS OF SPECIALISTS IN TEACHING CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN A SECONDARY SCHOOL. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(3):247-252. (In Russ.)