Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF STUDYING THE DISCIPLINE "GEOECOLOGY AND TOURISM" IN THE TRAINING OF TOURISM SPECIALISTS

Abstract

This article discusses the personal-oriented and service-pedagogical technologies in the study of the discipline "Geoecology and tourism" for the formation of geoecological competence of students of the specialty "Tourism". The article also considers the effectiveness of problem-based learning technologies, and presents the possibility of forming a competent specialist who can Express their attitude to geo-environmental problems related to future professional activities and solve professional problems. The personal-oriented educational process is considered on the basis of educational and didactic materials, methodological recommendations for its application, methods of monitoring the individual development of students in the development of knowledge. The goal of pedagogical technology is to provide a stable feedback between teachers and students that guarantees the achievement of specific goals. Therefore, the correct setting of goals is an important condition of pedagogical technology.

About the Authors

K. Zhoya
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

Almaty



K. Sarkytkan
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

Almaty



E. Issakov
Almaty Technological University
Kazakhstan

Almaty



References

1. Есекешова М., Асаубаева А., Данилова Л. (2018) Ғылыми-педагогикалық зерттеу негіздері: оқу құралы. Астана: Фолиант. - 126 б.

2. Haley A. (2017) Defining geographical mobility: Perspectives from higher education. Geoforum. 83. P. 50-59. http://dx.doi.org/10.1016/j.geoforum.2017.04.013

3. Гуслова М.Н. (2013) Инновационные педагогические технологии: учеб. пособие для учреждений СПО. 4-е изд., испр. М.: ИЦ Академия. –208 б.

4. Айснер Л.Ю. (2017) Об использовании интерактивных методов обучения в высшей школе / Л.Ю. Айснер, С.М. Трашкова // Материалы VII международной научно-практической конференции: Инновации в образовательном пространстве: опыт, проблемы перспективы. С. 67-69.

5. Хуторской А.В. (2005) Методика личностно-ориентированного обучения. М.: Владос-Пресс. - 383 б.

6. Чепракова Е.М., Фролов А.А. (2015) Педагогическая технология адаптации учащихся к предметному образованию в основной школе. Образование и наука. (6):21-38. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2015-6-5

7. Сластенин В.А. (2003) Общая педагогика: учеб. пособие для студ. высш.учеб. заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, Е. Н. Шиянов. - В 2ч. - Ч. 1. - М.: ВЛАДОС. - 288 б.

8. Ydyrys A., Srail S., Ydyrys S., Basygarayev Zh., Mautenbaev A., Baidaulet T. (2019) Training Biology in English Language in Kazakhstani Education. Universal Journal of Educational Research 7(8): 1699-1701. http://www.hrpub.org.

9. Қуанбаева Б. (2005) Оқытудың педагогикалық жүйесін технологиялық негізде жетілдірудің дидактикалық шарттары: дисс. пед. ғыл.канд. Алматы. –137 б.

10. Комиссарова Т.С. (2013) Понятие пространственно-экологической компетенции при подготовке специалистов по туризму в учреждениях СПО / Т.С. Комиссарова, Т.А. Нечаева // Наука, техника и высшее образование: Мат. II межд. науч.-практ. конф. Вествуд, Канада. 17 апреля 2013 г. Вествуд. Часть II. С. 528-534

11. Зверева Н.А. (2015) Применение современных педагогических технологий в среднем профессиональном образовании // Мат. II межд. научной конференции: Инновационные педагогические технологии. С. 161-164.

12. Delnoij L.E.C., Dirkx K.J.H., Janssen J.P.W., Martens R.L. (2020) Predicting and resolving non-completion in higher (online) education – A literature review. Educational Research Review. 29. 100313. P. 15 https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100313

13. Petrie P., Boddy J., Cameron C., Wigfall V., Simon A. (2006) Working with children in care: European perspectives. Buckingham: Open University Press. Р. 30

14. Шишов С.Е. (2001) Компетентностный подход к образованию как необходимость / С.Е. Шишов, И.И. Агапов // Мир образования - образование в мире. №4. C. 8-19.

15. Митина Н.А. (2014) Современные педагогические технологии как средство интенсификации учебного процесса в высшей школе / Н.А. Митина, Т.Т. Нуржанова // Молодой ученый. No 2. С. 794-797.

16. Нечаева Т.А. (2010) Проблемы подготовки специалистов в сфере туризм // Актуальные проблемы современной педагогики: материалы международной заочной научно-практической конференции. Часть II. - Новосибирск, ЭНСКЕ. С. 116-119.


Review

For citations:


Zhoya K., Sarkytkan K., Issakov E. PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES OF STUDYING THE DISCIPLINE "GEOECOLOGY AND TOURISM" IN THE TRAINING OF TOURISM SPECIALISTS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(3):31-38. (In Kazakh)

Views: 417


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)