Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

METHODOLOGICAL FEATURES OF USING INTERACTIVE METHODS IN TEACHING THE TOPIC "PLANE MOTION AND ITS PROPERTIES"

Abstract

Attention to the individual characteristics of each student is one of the ways to overcome the passivity of students and difficulties in learning geometry. The article discusses interactive teaching methods and their features in teaching mathematics. The basis of the considered methods is collaborative learning. Examples of using interactive techniques in the study of the topic "Plane motion" are given. This topic is included in the curriculum of secondary schools and in the curriculum of future teachers of mathematics. As experience shows, when studying transformations of plane, students have difficulties associated with the individual level of development of imaginative thinking. This fills a gap that exists in the methodological literature on the description of interactive methods of teaching geometry in high school. In order to improve the effectiveness of training, various types of tasks are offered.

About the Authors

B. V. Rabinovich
North Kazakhstan State University named after M. Kozybayev
Kazakhstan

Petropavlovsk



A. N. Zveryachenko
North Kazakhstan State University named after M. Kozybayev
Kazakhstan

Petropavlovsk



References

1. Гальперин П.Я. (1966) Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий / Сборник статей под ред. Е.В Шороховой. М.: Наука. С. 236 – 278.

2. Крутецкий В.А. (1968) Психология математических способностей. М.: Просвещение, 1968. – 432 с.

3. Witkin H. et al. (1954) Personality through perception. N.Y. – 561 p.

4. Адлер А. (1997) Индивидуальная психология как путь к познанию и самопознанию человека. Киев: Наука и жизнь.

5. Холодная М.А. (2002) Когнитивные стили: О природе индивидуального ума. М.: ПЕР СЭ, 2002. – 304 с.

6. Сиротюк А.Л. (2001) Обучение детей с учетом психологии/А.Л. Сиротюк. Практическое руководство для детей и родителей. М.: Сфера, 2001. – 274 с.

7. Kubat U. (2018) Identifying the Individual Differences Among Students During Learning and Teaching Process by Science Teachers. International Journal of Research in Educational and Science, (IJRES), 4(1), 30-38. https://doi.org/10.21890/ijres.369746

8. Галямова Э.Х. (2019) Методические особенности организации процесса обучения геометрии с учетом когнитивных стилей // Преподаватель ХХI век. №1-1. С. 153-158. URL: http://prepodavatel-xxi.ru/sites/default/files/16_0.pdf

9. Котляр И.А. (2002) Зона ближайшего развития как проблема современной психологии. Сообщение 1. // Психологическая наука и образование. Том 7. № 1. С. 42–50.

10. Выготский Л.С. (2004) Психология развития ребенка. М: Изд-во Смысл, Изд-во Эксмо. - 512с.

11. Alharbi A. M., Cuihong Y. (2019) Applying Active Learning in Classroom Environment: Implications for Mathematical Achievement. Journal of International Business Research and Marketing, vol. 4, issue 2, pp. 43-51

12. Talbert R., Mor-Avi A. (2019) A space for learning: An analysis of research on active learning spaces. Heliyon. Volume 5, Issue 12. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02967

13. Алексеев А.А., Громова Л.А. (1983) Поймите меня правильно, или Книга о том, как найти свой стиль мышления. КПб: Экономическая школа.

14. Ветров Ю.П., Игропуло И.Ф. (2012) Психолого-педагогическая подготовка преподавателей вуза к использованию методов интерактивного обучения // Высшее образование в России. № 5.

15. Абылкасымова А.Е. (2013) Теория и методика обучения математике: Дидактико-методические основы обучения математике. Учебное пособие. Алматы: Мектеп.– 224 с.

16. Григальчик Е.К. (2003) Обучаем иначе. Стратегия активного обучения / Е.К. Григальчик, И.И. Губаревич, С.В. Петрусов. Минск: БИП-С, 2003. – 182 с.

17. Ступина С.Б. (2009) Технологии интерактивного обучения в высшей школе: Учебно-методическое пособие. Саратов: Издательский центр «Наука». – 52 с.

18. Karagiannopoulou E., Entwistle N. (2019) Students’ Learning Characteristics, Perceptions of Small-Group University Teaching, and Understanding Through a “Meeting of Minds”. Frontiers in Psychology. 10:444. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00444

19. Dillenbourg, P., Baker, M., Blaye, A., O’Malley, C. (1996) The evolution of research on collaborative learning. In E. Spada, & P. Reiman (Eds.), Learning in humans and machine: Towards an interdisciplinary learning science (pp. 189-211). Oxford: Elsevier.

20. Типовая учебная программа по предмету «Геометрия» для 7-9 классов уровня основного среднего образования по обновленному содержанию// Приложение 11 к приказу и.о. Министра образования и науки Республики Казахстан от «25» октября 2017 года № 545.


Review

For citations:


Rabinovich B.V., Zveryachenko A.N. METHODOLOGICAL FEATURES OF USING INTERACTIVE METHODS IN TEACHING THE TOPIC "PLANE MOTION AND ITS PROPERTIES". Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(3):64-72. (In Russ.)

Views: 370


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)