Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

FEATURES OF APPLICATION OF NEW TEACHING METHODS IN THE FORMATION OF METACOMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Abstract

In this article, the ways of forming metacompetence of future primary school teachers are considered. One of the main goals of the reform of Kazakhstan's education aimed at creating a competitive educational space is to develop a personality in which students formed creative thinking and metacompetent methods and techniques of new learning. Currently, the main goal is to be able to apply the acquired knowledge and skills in to achieve key competencies. In addition, the culture of thinking, synthesis, analysis of information, application of cognitive methods and tools, intellectual development, training and self-management, and professional development should be the focus of students ' attention. Meeting the educational needs of future teachers in obtaining a volume of additional knowledge and skills is considered as an actual problem of professional training at the University.

About the Authors

K. B. Zhanadilova
Kazakh National pedagogical university after Abai
Kazakhstan

Almaty



A. E. Zhumаbаеvа
Kazakh National pedagogical university after Abai
Kazakhstan

Almaty



References

1. 2017-2018 оқу жылында Қазақстан Республикасының жалпы орта білім беретін ұйымдарында оқу процесін ұйымдастырудың ерекшеліктері туралы. Әдістемелік нұсқау хат. Астана, 2017.

2. Шэпер Х. (2009) Ключевые компетенции в обучении и профессии. О приобретении ключевых компетенций и их значении для профессиональной деятельности выпускников вузов //Болонский процесс: Результаты обучения и компетентностный подход (книга-приложение 1) / Под науч. ред. д-ра пед. наук, профессора В.И. Байденко. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов. С. 289-297

3. Резчикова Е.В. (2012) Дидактические основы формирования метакомпетенций // Материалы IV конференции «ТРИЗ. Практика применения методических инструментов». http://www.metodolog.ru/node/1618

4. Сизова Е.В. (2018) Педагогические особенности подготовки будущих учителей биологии к работе по формированию метапредметных результатов обучающихся основной школы средствами смыслового чтения: дис.... канд.пед.наук. Ростов-на-Дону. – 156 с.

5. Ордобоева Л.М. (2014) Метакомпетенция как компонент содержания профессиональной иноязычной подготовки студентов в языковом вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. № 14(700). C.144–153.

6. Жұмабаева А.Е. (2009) Бастауыш мектепте қазақ тілі синтаксисін дамыта оқытудың ғылыми- әдістемелік негіздері. Педагогика ғылымдарының докторы ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация. Алматы. - 363 б.

7. Таубаева Ш.Т., Иманбаева С.Т., Берикханова А.Е. (2017) Педагогика.- Алматы: ОНОН. - 340 б.

8. Benjamin Fauth, Jasmin Decristan, Anna-Theresia Decker, Gerhard Büttner, Ilonca Hardy, Eckhard Klieme, Mareike Kunter (2019) The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education: The mediating role of teaching quality. Teaching and Teacher Education Volume 86 November 2019, 102882.

9. Әлімов А.Қ. (2011) Оқытудың инновациялық әдістемелері мен технологияларын жоғары оқу орындарында қолдану тәжірибесі. Алматы. - 179 б.

10. «Назарбаев Зияткерлік мектептері» ДББҰ (2016) Мұғалімдерге арналған нұсқаулық. Педагогикалық шеберлік орталығы - 281 б.

11. Әлімов А.Қ. (2014) Интербелсенді оқу әдістемесін мектепте қолдану. Оқу құралы. Астана. - 188 б.

12. Weinert F.E. (1999) Concepts of competence. Contribution within the OECD project “Definition and selection of competencies: Theoretical and conceptual foundations (DeSeCo)”. Neuchatel: DeSeCo. P. 3-34.

13. Lisbeth M. Brevik, Greta Bjork Gudmundsdottir, Andreas Lund, Torunn Aanesland Stromme (2019) Transformative agency in teacher education: Fostering professional digital competence. Teaching and Teacher Education 86. 102875.

14. «Назарбаев Зияткерлік мектептері» ДББҰ (2015) Қазақстан Республикасы педагог қызметкерлерінің біліктілігін арттыру деңгейлі бағдарлама негізінде әзірленген педагог кадрларды даярлайтын жоғарғы оқу орындарының бітіруші курс студенттеріне қосымша білім беру бағдарламасы. Студенттерге арналған нұсқаулық. - 181 б.

15. Современные образовательные технологии: учебное пособие (2013) / коллектив авторов; под ред. Н. В. Бордовской. 3-е изд., стер. М.: КНОРУС. – 432 с.


Review

For citations:


Zhanadilova K.B., Zhumаbаеvа A.E. FEATURES OF APPLICATION OF NEW TEACHING METHODS IN THE FORMATION OF METACOMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(3):158-166. (In Russ.)

Views: 470


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)