Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

ANALYSIS OF THE OF PREPARATION OF STUDENTS FOR THE IMPLEMENTATION OF CONTINUITY OF PRESCHOOL AND PRIMARY EDUCATION

Abstract

This article discusses the problem of preparing students for the implementation of the continuity of preschool and primary mathematical education. The authors define the philosophical, psychological and pedagogical essence of continuity as a pedagogical phenomenon. Contradictions between the existing theoretical base of professional training of teachers at the University and the lack of developments that determine the success of the implementation of the succession of two stages revealed the problem of forming the readiness of future teachers to implement the succession. The prerequisites for the successful implementation of the continuity of preschool and primary mathematical education were the specially developed creative, methodological and mathematical tasks that created the conditions for the direct inclusion of students in the process of preparing for the implementation of continuity. The indicators and levels of readiness of the future teacher to implement the continuity of preschool and primary mathematics education, as well as the results of experimental work are presented.

About the Authors

A. Akpayeva
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

Almaty



F. Kinzhibayeva
Kazakh National Pedagogical University named after Abai
Kazakhstan

Almaty



References

1. Шуиншина Ш.М., Альпеисов Е.А., Туяков Е.А., Ахметова Б.С. (2019) Некоторые вопросы соблюдения преемственности в образовательных программах педагогических вузов // Профессиональное образование в современном мире. № 2. С. 2777

2. Федорова Т.В., Борзенкова О.А. (2013) Совершенствование методико-математической подготовки бакалавров дошкольного и начального образования. Самарский научный вестник. №1(2). С.46

3. Закон РК «Об образовании» (2007) Астана.

4. Белошистая А. В. (2003) Формирование и развитие математических способностей дошкольников: Вопросы теории и практики: Курс лекций для студ. дошк. факультетов высш. учеб.заведений. С.23

5. Асмолов, А.Г., Бурменская Г.В., Володарская И.А. и др. (2008) Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе: от действия к мысли: пособие для учителя. С.20-21

6. Оспанов Т.К. (1990) Перспективность и преемственность в обучении как условия активизации образовательной подготовки учащихся: автореф. ... канд. пед. наук.: 13.00.01. – Алматы.

7. Мубараков А.М. (2003) Научно-педагогические основы преемственности обучения математике в системе непрерывного образования: автореф. ... докт. пед. наук.: 13.00.02. – Алматы.

8. Солтанбаева Ш.Ж. (2003) Содержательно-методические аспекты оптимизации преемственности в обучении математике в 5-6 классах: автореф. ... канд. пед. наук.: 13.00.02. – Алматы.

9. Сагымбекова П.С. (2009) Пути реализации дошкольного воспитания при подготовке детей к обучению математике // Начальная школа Казахстана. № 9. С. 234-235.

10. Пустовалова Н.И., Пустовалова В.Г. (2015) Обеспечение преемственности в обучении математике старших дошкольников 6-7 лет и учащихся первого класса в условиях обновления содержания образования. Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. № 1(20)

11. Акпаева А.Б., Лебедева Л.А., Лихобабенко Т.В. (2017) Формирование элементарных математических представлений. Методическое руководство для педагогов по Типовой учебной программе дошкольного воспитания и обучения. – Алматы: Алматы кітап баспасы.

12. Мынжасарова М.Ж.(2013) Бастауыш және негізгі орта білім беру деңгейлерінде стохастика элементтерін оқытып-үйретудегі сабақтастық: Монография. Алматы: Lem - 162 б.

13. Margaret Burchinala, Tiffany Jamie Foster, Kylie Garber Bezdek, Mary Bratsch-Hines, Clancy Blair, Lynne Vernon-Feagansathe (2020) Family Life Project Investigators School-entry skills predicting school-age academic and social–emotional trajectories. Early Childhood Research Quarterly Volume 51, 2nd Quarter 2020, Pages 67-80.

14. Elfeky A.I.M, T.S.Y., Elbyaly M.Y.H (2020) Advance organizers in flipped classroom via e-learning management system and the promotion of integrated science process skills. Thinking Skills and Creativity. Volume 35, 100622.

15. Mumford S., Dikilitaş K. (2020). Pre-service language teachers reflection development through online interaction in a hybrid learning course. Computers &Education. Volume 144, 103706

16. Neghavati A. (2016). Core Skills Training in a Teacher Training Programme. Procedia - Social and Behavioral Sciences 232 (2016) 617 – 622. International Conference on Teaching and Learning English as an Additional Language, GlobELT 2016, Antalya, Turkey.

17. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. (2003) Толковый словарь русского языка. М. - 944 с.

18. Коджаспирова Г.М. Словарь по педагогике / Г.М. Коджаспирова, А.Ю. Коджаспиров. – М.: ИКЦ «МарТ», Ростов-н/Д: Изд. центр «МарТ», 2005

19. Педагогический словарь (2008) учеб. пособие для студентов высших учеб. заведений / под ред. В.И. Загвязинского, А.Ф. Закировой. М.: Академия. – 352 с

20. Шибанова Н.М. (2004) Подготовка будущего учителя к гражданско-правовому воспитанию младших школьников : дис. … канд.пед.наук / Н.М. Шибанова. Чита. – 226 с.

21. Пискарева И.Е. (2000) Формирование готовности будущих учителей к инновационной деятельности : дис. …канд.пед.наук. Кострома, 2000. – 150 с.

22. Махмутова Л.Г. (2016) Формирование у будущих учителей начальных классов представлений о преемственности в изучении математического материала. Преемственность начального и основного общего образования: содержание, технологии, результаты: сб. матер. Всерос. междунар. участием науч.-практ. конф. (1–2 марта 2016 г., г. Пермь, Россия) : в 2 ч. Пермь. С. 18-19

23. Сманцер А.П. (2011) Теория и практика реализации преемственности в обучении школьников и студентов [Электронный ресурс] Минск : БГУ. С.190-191

24. Lojdová, K. (2019) Socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community of the classroom: Between a teacher-centered and a learner-centered approach. Learning, Culture and SocialInteraction.Volume 22, 100314

25. Типовая учебная программа по предмету «Математика» для 1-4 классов уровня начального образования. Приложение 6 к приказу Министра образования и науки Республики Казахстан от 10 мая 2018 года № 199. - http://adilet.zan.kz/rus/docs/V1800016989.


Review

For citations:


Akpayeva A., Kinzhibayeva F. ANALYSIS OF THE OF PREPARATION OF STUDENTS FOR THE IMPLEMENTATION OF CONTINUITY OF PRESCHOOL AND PRIMARY EDUCATION. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(3):167-176. (In Russ.)

Views: 503


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)