Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

DIDACTIC PRINCIPLES OF USING INFORMATION TECHNOLOGIES IN SCHOOL

Abstract

The solution to the problem of the effective use of modern information technologies in the educational process of a comprehensive school leads to the need to select didactic principles and their justification. The purpose of the study is to identify and justify the didactic principles of the use of information technology in education. As a result of research and theoretical analysis of the literature on the research problem, analysis of the best pedagogical practices, the content of didactic principles was revised and supplemented, which can be constructively used in any case, without replacing them with new ones. Thus, in this paper, the basic didactic principles for the use of information technology in education are identified. And also the essence of the content of the principles related to the didactic system and implemented in the educational process is disclosed.

About the Authors

B. R. Kaskatayeva
Kazakh national women`s teacher training university
Kazakhstan

Almaty



A. B. Aubakir
Kazakh national women`s teacher training university
Kazakhstan

Almaty



References

1. Лапчик М.П. (2007) ИКТ-компетентность педагогических кадров. Монография / М.П. Лапчик.- Омск: Изд-во ОмГПУ. - 144 с.

2. Селевко Г.К. (1998) Современные образовательные технологии. М. −256 с.

3. Қазақстан Республикасының бiлiм беру жүйесiн ақпараттандырудың 2002-2004 жылдарға арналған тұжырымдамасы туралы. Қазақстан Республикасы Үкіметінің қаулысы 2001 жылғы 6 тамыз N 1037/ http://adilet.zan.kz/kaz/docs/P010001037_

4. Панюкова С.В. (1998) Концепция реализации личностно ориентированного обучения при использовании информационных и коммуникационных технологий. М.: Изд-во ИОСО РАО. – 120 с.

5. Реан А.А. (2017) Психология личности. Санкт-Петербург [и др.]: Питер, 2017. - 286 с.

6. Башмаков А.И., Башмаков И.А. (2005) Интеллектуальные информационные технологии. М.: Издательство МГТУ им. Баумана.

7. Джуринский А.Н. (2000) История педагогики: Уч. пособие для студ. педвузов.- М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС. – 432 с.

8. Беспалько В.П. (1989) Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалиста. М. – 143 с.

9. Гершунский Б.Г. (1987) Компьютеризация в сфере образования: проблемы и перспективы. М.: Педагогика. −254 с.

10. Кузьмина Н.В. (1982) Актуальные проблемы профессионально-педагогической подготовки // Советская педагогика. № 3. С. 63-66.

11. Хуторской А.В. (2003) Ключевые компетенции как компонент личностого-ореинтированной парадигмы оброзования //Народное образование. №2. С. 58-64.

12. Кузнецов, А.А. (2004) Современный курс информатики: от элементов к системе // Информатика и образование. № 1. С. 2-8 13. Лаптев В.В. (2003) Методическая теория обучения информатике: Аспекты фундаментальной подготовки / В.В. Лаптев, Н.И. Рыжова, М.В. Швецкий; РГПУ им. А.И. Герцена. СПб: Изд-во С.- Петерб. ун-та. - 351 с.

13. Рагулина М.И. (2008) Информационные технологии в математике. Под ред. М.П. Лапчика. М.: Издательский центр «Академия». - 304 с.

14. Бидайбеков Е.Ы. (1999) Развитие методической системы обучения информатике специалистов совмещенных с информатикой профилей в университетах РК: дис...д-ра педагогических наук. – Алматы. – 153c.

15. Кеңесбаев С.К. (2006) Жоғары педагогикалық білім беруде болашақ мұғалімдерді жаңа ақпараттық технологияны пайдалана білуге дайындаудың педагогикалық негіздері: дис...д-ра педагогических наук. Түркістан. – 312 б.

16. Аганина К.(1996) Формирование учебно-компьютерных умений и учащихся в процессе обучения школьным дисциплинам: автореф... канд. пед. наук. Алматы.

17. Қараев Ж.А. (1992) Компьютерді оқыту процесінде пайдалануға кіріспе. Алматы: Рауан. - 101б.

18. Бидайбеков Е.Ы., Медеуов Е.У., Қасқатаева Б.Р., Камалова Г.Б. и др. (2015) Использование средств информационно-коммуникационных технологий в математическом образовании: Учебное пособие. Алматы: КазНПУ им.Абая. – 144 с.

19. Kaskatayeva B.R. (2017) Interactive Methods as the Way of Forming the Research Competence of Future Math Teachers // 10th International Scientific Conference on Rural Environment, Education and Personality (REEP). Latvia Univ Agr, Jelgava. №10. P.284-291.

20. Қасқатаева Б.Р. (2015) Математиканы оқытудың әдістемесі мен технологиясы. Оқу құралы. Алматы: «Отан» баспасы. - 304 б.

21. Столяр А.А. (2000) Логические проблемы преподавания математики. Минск: «Высшая школа». - 254 с.

22. Зверев И.Д., Максимов В.Н. (1981) Межпредметные связи в современной школе. М. -123с.

23. Скаткин М.Н. (1984) Проблемы современной дидактики. М -. 96 с.

24. Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. (2002) Общая педагогика: Учеб. пособие для студ. высш. учеб, заведений / Под ред. В.А. Сластенина: В 2 ч. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. – Ч. 1. – 288 с.

25. Қасқатаева Б.Р. (2018) Математиканы оқытудың теориясы мен әдістемесі. Оқу құралы. – Алматы.: ҚазМемҚызПУ. - 304 б.

26. Uljens M. (1998) School Didactics and Learning. https://www.researchgate.net/publication/303804062_School_Didactics_and_Learning

27. Isayeva O., Shumylo M. (2020) Blended Learning in Higher Medical Education: Principles and Strategies of Teaching Foreign Languages//Advanced Education, Issue 14. P 11-18. http://ae.fl.kpi.ua/


Review

For citations:


Kaskatayeva B.R., Aubakir A.B. DIDACTIC PRINCIPLES OF USING INFORMATION TECHNOLOGIES IN SCHOOL. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(2):53-61. (In Kazakh)

Views: 476


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)