Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

INDICATORS OF MOTOR SKILLS DEVELOPMENT AND SELF-CARE SKILLS OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY

Abstract

The formation of any skills, including self-care skills, in children with cerebral palsy (cerebral palsy) is directly related to the development of the motor sphere, since each skill is carried out using movements. The study involved 24 children of primary school age (6-7 years) with a diagnosis of cerebral palsy, spastic diplegia. Research methods: 1) motor function Research: global motor function classification system; modified Ashworth scale; hand dynamometry; back muscle strength endurance; static coordination; evaluation of manipulative hand function; visual- motor reaction; 2)self-care skills Research: assessment of self-care ability; skills of taking off and putting on trousers; skills of taking off and putting on socks; skills of taking off and putting on shoes. A qualitative and quantitative analysis of the results is presented. Thus, the data obtained during this study are necessary for optimal planning, organization and implementation of corrective and developmental activities with children with cerebral palsy.

About the Authors

G. S. Shubayeva
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan


Zh. R. Musirova
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan


References

1. Булекбаева Ш.А. с соавт. (2010) Комплексный подход в реабилитации детей-инвалидов с заболеваниями и повреждениями нервной системы.-Вестник АГИУВ. №1 (09), с.33-34.

2. Статистикалық жинақ «2018 жылда Қазақстан Республикасы халқының денсаулық сақтау ұйымдарының қызметі».-https://gov.egov.kz/memleket/entities/dsm/documents

3. Полунин В.С. (2017) Медико-социальные аспекты состояния здоровья детей-инвалидов с детским церебральным параличом и пути его улучшения// Педиатрия. Журнал им. Г.Н.Сперанского. Т.96., №5, с.222-227. ISSN: 0031-403X, eISSN: 1990-2182.-https://www.elibrary.ru/item.asp?id=30161849.- DOI: 10.24110/0031-403X-2017-96-5-222-227

4. Глухов Б.М., Булекбаева Ш.А., Байдарбекова А.К. (2017) Этиопатогенетические характеристики внутрижелудочковых кровоизлияний в структуре перинатальных поражений мозга: обзор литературы и результаты собственных исследований. Русский журнал детской неврологии. №12(2), с.21-33. https://doi.org/10.17650/2073-8803-2017-12-2-21-33

5. Lisa T. Emrick, Shannon M. DiCarlo. (2020) The Expanding Role ofGenetics in Cerebral Palsy// Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America.-Volume 31, Issue 1, February, Pages 15-24.- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1047965119300798

6. Lisa Mailleux, IngeFranki, LouiseEmsell, etc. (2020) The relationship between neuroimaging and motor outcome in children with cerebral palsy: A systematic review—Part B diffusion imaging and tractography// Research in Developmental Disabilities.-Volume 97, February, 103569.- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891422219302367

7. Семенова К.А. (2007) Восстановительное лечение детей с перинатальным поражением нервной системы и детским церебральным параличом. – М.: Закон и порядок, 616 с.

8. Мальцев С. Б. (2010) Оценка ежедневной активности, участия в жизни общества и качества жизни. – М., 63с.-https://manuals.sdc-eu.info

9. Оспанова Ш.Х. (2011) Оценка навыков самообслуживания у детей с ограниченными возможностями в комплексной реабилитации// Вестник восстановительной медицины.-№4, с.5-6.- https://www.elibrary.ru/item.asp?id=17784105

10. Dirk-Wouter Smits, Jan Willem Gorter, etc. (2019) Mobility and self-care trajectories for individuals with cerebral palsy (aged 1–21 years): a joint longitudinal analysis of cohort data from the Netherlands and Canada// The Lancet Child & Adolescent Health.-Volume 3, Issue 8, August, Pages 548-557.- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352464219301221

11. Соловьева А.П., Горячев Д.В., Архипов В.В., Бунятян Н.Д. (2017) Базисные подходы к оценке эффективности лечения синдрома спастичности у детей с детским церебральным параличом препаратами ботулинического токсина типа А.// Антибиотики и химиотерапия. №62;5-6., с.54-62.

12. Овеян С.А., Мкртчян Н.А., Григорян К.Г. (2017) Исследование навыков самообслуживания и их применение в повседневной жизни детей с детским церебральным параличом.// Олимпизм: истоки, традиции и современность. Сборник статей Всероссийской с международным участием очно-заочной научно-практической конференции. -с.431-435.-https://www.elibrary.ru/item.asp?id=32439063

13. Аксенова О.Э. (2003) Адаптивная физическая культура в школе: Начальная школа/ О.Э. Аксенова, под общ. ред. С.П. Евсеева - СПб.: СПбГАФК имени П.Ф. Лесгафта, 240 с.

14. Моржина, Е.В. (2015) Формирование навыков самообслуживания на занятиях и дома.- 3-е изд. - Москва :Теревинф, 41 с. ISBN 978-5-4212-0263-9. - Текст: электронный. - URL: https://znanium.com/catalog/product/367921

15. Финни Н.Р. (2014) Ребенок с церебральным параличом: помощь, уход, развитие: кн. Для родителей / Нэнси Р. Финни; под ред. Е.Ф. Клочковой; пер. с англ. Ю.В. Липес, А.В. Снеговой. – 4е изд. – М.: Теревинф, 336с. – (Серия «Особый ребенок»).

16. Демидович Е.А. (2016) Особенности формирования навыков самообслуживания у дошкольников с ДЦП// Современное состояние и перспективы развития научной мысли. Сборник статей международной научно-практической конференции : в 2 частях., с.121-122.- https://www.elibrary.ru/item.asp?id=26759968


Review

For citations:


Shubayeva G.S., Musirova Zh.R. INDICATORS OF MOTOR SKILLS DEVELOPMENT AND SELF-CARE SKILLS OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(2):180-189. (In Kazakh)

Views: 403


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)