Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

THE ROLE OF CHILD-PARENT RELATIONSHIPS IN THE FORMATION OF THE EMOTIONAL SPHERE OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER

Abstract

The most common behavioral disorder in children is attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The article presents an analysis of scientific works of both foreign and domestic researchers on the problem of ADHD in primary school children. An experiment was conducted with 32 children from one of the schools in Pavlodar. The obtained data on changes in the nature of attitudes to the child, his behavioral patterns of perception and understanding as a result of the implementation of a special program of psychological assistance to parents are presented. The results of the study allow a differentiated approach to psychocorrective activities with such children.

About the Authors

I. S. Shaimardanova
Pavlodar State Pedagogical University
Kazakhstan

Pavlodar



T. V. Pak
Pavlodar State Pedagogical University
Kazakhstan

Pavlodar



References

1. Семаго М.М., Семаго Н.Я. (2011) Организация и содержание деятельности психолога специального образования. М.: АРКТИ. – 336 с.

2. Ha, A.P., Bergman, K.N., Davies, P.T., & Cummings, E.M. (2018) Parental postconflict explanations: implications for children’s adjustment outcomes. Family Court Review, 56(2), 219–233.

3. Сухоносова О.Ю. (2013) Особенности коррекции cиндрома гиперактивности с дефицитом внимания у детей. Здоровье Казахстана. Медицинская газета. 13 сентября. (Электронный ресурс) // https://health-kz.com/2013/09/12/osobennosti-korrektsii-cindroma-giperaktivnosti-s-defitsitom-vnimaniya-u-detey/

4. Казбекова М.Т. (2010) Внимание к детям, страдающим синдромом дефицита внимания и гиперактивности // Наука и здравоохранение. №4. С. 85-86.

5. Guiding Principles for the Diagnosis and Treatment of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. - Washington: The Attention Deficit Disorder Association, 2006.

6. Заваденко Н.Н. Гиперактивность и дефицит внимания в детском возрасте: учебное пособие для вузов. – М.: «Академия», 2005. – 136 с.

7. Альтхерр П., Берг Л., Вельфль А., Пассольт М. (2004) Гиперактивные дети. Коррекция психомоторного развития. – М: Издательский центр «Академия». – 160 с.

8. Заваденко Н.П. (2000) Диагноз и дифференциальный диагноз синдрома дефицита внимания с гиперактивность у детей // Школьный психолог. № 4. С. 64-68.

9. Сиротюк А.Л. (2002) Синдром дефицита внимания с гиперактивностью. Диагностика, коррекция и практические рекомендации родителям и педагогам. М.

10. Психология семейных отношений с основами семейного консультирования (2004) Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е.И. Артамонова, Е.В. Екжанова, Е.В. Зырянова и др. Под ред. Е.Г. Силяевой. 2-е изд., стереотип. Москва.: Издательский центр "Академия". - 488с.

11. Политика О.И. (2005) Дети с синдромом дефицита внимания и гиперактивностью. СПб.: Речь. – 208 с.

12. Berger, L.M., Carlson M.J. (2020) Family policy and complex contemporary families: A decade in review and implications for the next decade of research and policy practice. Journal of Marriage and Family 82 (1), 478-507.

13. Габдракипова В.И., Эйдемиллер Э.Г. (2009) Психологическая коррекция детей с синдромом дефицита внимания и гиперактивностью. М.: УЦ "Перспектива". – 44 с.

14. Монина Г.Б., Лютова-Робертс Е.К., Чутко Л.С. (2007) Гиперактивные дети. Психолого-педагогическая коррекция. СПб.: Речь. – 186 с.

15. Кучма В.Р., Платонова А.Г. (1997) Дефицит внимания с гиперактивностью у детей в России. - М.: РАРОГЬ. - 67 с.

16. Чумаков М.В. (2012) Развитие эмоционально-волевой сферы личности. Курган: Изд-во КГУ. - 124


Review

For citations:


Shaimardanova I.S., Pak T.V. THE ROLE OF CHILD-PARENT RELATIONSHIPS IN THE FORMATION OF THE EMOTIONAL SPHERE OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(2):190-199. (In Russ.)

Views: 466


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)