Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

METHODOLOGICAL AND EXPERIMENTAL STUDIES OF THE PROBLEM OF FORMATION OF COMMUNICATIVE UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIONS IN ELEMENTARY SCHOOL

Abstract

The article analyzes methodological and experimental studies of the problem of formation of communicative universal educational actions of younger students. At present, the main goal of primary General education in accordance with the Federal state educational system is the development of the individual through the formation of universal educational actions (cognitive, regulatory, personal and communicative). A set of exercises with elements of vocabulary work that contribute to the formation of communicative universal educational actions has been developed. An experimental study was conducted, which includes three stages: ascertaining, forming (experimental training) and control. The results of the experimental work and the main conclusions on the research problem are presented.

About the Author

N. V. Pudovkina
Samara state social and pedagogical University
Russian Federation

Samara



References

1. Асмолов А. Г. (2008) Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе: от действия к мысли: пособие для учителя / А.Г. Асмолов, Г.В. Бурменская, И.А. Володарская и др. под ред. А.Г. Асмолова. - М.: Просвещение. – 151 с.

2. Гальперин П. Я. (1998) Психология как объективная наука. Под ред. А.И. Подольского. - М.: Издательство «Институт практической психологии». Воронеж: НПО «МОДЭК». – 480 с.

3. Репкина Г. В., Заика Е. В. (1993) Оценка уровня сформированности учебной деятельности: В помощь учителю начальных классов. Томск.: Пеленг. – 61 с.

4. Тюрикова С. А. (2014) Коммуникативные универсальные учебные действия: сущность и показатели сформированности Communicativum universalis educational actiones: natura et ligula consequat Интернет-журнал «Науковедение». Выпуск 3, май-июнь. – С. 13-17.

5. Буслаев Ф.И. (1992) Преподавание отечественного языка. Учеб. пособие для пед. ин-тов по спец. «Рус. яз. и лит.»: сборник. М.: Просвещение. – 511 с.

6. Срезневский И. И. (2012) Об изучении родного языка вообще и особенно в детском возрасте. М.: Книга по требованию. – 95 с.

7. Ушинский К. Д. (1999) Родное слово: Кн. для детей и родителей. Новосибирск: Мангазея: Дет. лит. Сиб. отд-ние – 447 с.

8. Тихомиров Д. И. (1904) Чему и как учить на уроках родного языка в начальной школе?: Методика обучения грамоте, объяснительному чтению, толковому изложению мыслей, грамматике, правописанию и церковно-славянскому чтению. Руководство для учителей подгот. и нар. шк./ Сост. Д.И. Тихомиров. – 9-е изд.- Москва.: (скл. изд. у авт.). – 334 с.


Review

For citations:


Pudovkina N.V. METHODOLOGICAL AND EXPERIMENTAL STUDIES OF THE PROBLEM OF FORMATION OF COMMUNICATIVE UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIONS IN ELEMENTARY SCHOOL. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(1):140-150. (In Russ.)

Views: 568


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)