Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

TIME MANAGEMENT TECHNOLOGY AS A MEANS OF SELF-ORGANIZATION OF STUDENTS’ EDUCATIONAL ACTIVITIES

Abstract

This article is devoted to the study of self-organization of future primary education teachers’ educational activities. The study reveals the theoretical foundations of self-organization of students’ educational activities, examines various approaches of scientists to the concept of "self-organization of educational activities", describes this phenomenon from the point of view of pedagogical science, considers the pedagogical possibilities of the "time management" technology in the self-organization of future teachers’ educational activities. The author substantiates the theoretical and methodological foundations of the student's self-management. The self-organization of educational activities acts as an integrative quality of the student’s personality, the need for the formation of which is due to the socio-economic and educational systems. Time management technology is presented as an organization of the student’s life, aimed at the most rational planning of the learning process and professional development.

About the Author

Y. N. Agranovich
Abay Kazakh National Pedagogical University
Kazakhstan

Almaty



References

1. Лошкарева Е., Лукша П., Ниненко И., Смагин И., Судаков Д. (2017) Навыки будущего. Что нужно знать и уметь в новом сложном мире. М.: Global Education Future, Future Skills, WorldSkills Russia. - 92 с.

2. Князькова О. Н. (2014) Мотивационно-ценностные аспекты культуры самоорганизации личности студента// Человек и образование. №3 (40). С.139-143

3. Копеина Н. С. (1988) Самоорганизация в становлении индивидуальности// Интегральное исследование индивидуальности: Теоретические и педагогические аспекты: межвузов. сб. науч. тр. / отв. ред. Б. А. Вяткин. Пермь: ПГПИ. С. 50-59.

4. Дьяков С. И. (2016) Самоорганизация в системе психологических критериев определения человека как субъекта жизни // Сибирский психологический журнал. 2016. № 59. С. 6–21, DOI: 10.17223/17267080/59/1.

5. Ишков А. Д. (2004) Учебная деятельность студента: психологические факторы успешности: Монография. М.: Издательство АСВ. – 224 с.

6. Заенутдинова Н. А. (2000) Формирование готовности к самоорганизации у студентов педагогического колледжа в образовательном процессе: дис. ... канд. пед. наук. Магнитогорск. – 159 с.

7. Котова С. С. (2012) Самоорганизация учебно-профессиональной деятельности студентов: монография. Екатеринбург: Изд-во Рос.гос. проф.-пед. ун-та. - 208 с. 8. Левченко Т. А., Агранович Е. Н. (2018) Самоорганизация учебной деятельности студентов посредством реализации самостоятельной работы в вузе// Эффективные инструменты современных наук – 2018: сборник XIV Международной научно-практической конференции, Publishing House “Education and Science”. Прага. 124 с.

8. Jamil, M. G., Isiaq, S.O. (2019). Teaching technology with technology: approaches to bridging learning and teaching gaps in simulation-based programming education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16:25, https://doi.org/10.1186/s41239-019-0159-9

9. Кузнецова Т. И. (2015) Педагогический потенциал технологии «тайм-менеджмент» в профессиональном и личностном развитии студентов // Молодой ученый. №8. С. 966-969. URL https://moluch.ru/archive/88/17323/ (дата обращения: 19.03.2020).

10. Covey S. (2004) The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness (ISBN 0-684-84665-9)

11. Максимова А. А., Митичева Е. В., Феоктистова Е. А. (2014) Технология «тайм-менеджмент» в организации учебной деятельности студентов университета// Приволжский научный вестник № 12-4 (40). С.37-40

12. Agranovich Ye., Amirova A. Ageyeva L., Lebedeva L., Aldibekova Sh., Uaidullakyzy E. (2019). The Formation of Self-Organizational Skills of Student’s Academic Activity on the Basis of ‘Time Management’ Technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(22), 95-110. https://online-journals.org/index.php/i-jet/arti-cle/view/11755/ https://doi.org/10.3991/ijet.v14i22.11755

13. Nikolaevna V., Vladimirovna D., Valentinovich R., Konstantinovna S., Viktorovna Y. (2019). Designing an independently installed educational standard for ‘Teacher Education’. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(2), 294-302. https://doi.org/10.18844/cjes.v14i2.4240

14. Chemsi G., Sadiq M., Radid M., Talbi M. (2020) Study of the Self-Determined Motivation among Students in the Context of Online Pedagogical Activities. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(05), 17-29 https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/11392/6653/https://doi.org/10.3991/ijet.v15i05.11392

15. Chai C. S., Jong M. S.-Y., Yin H.-B., Chen M., Zhou W. (2019) Validating and Modelling Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge for Integrative Science, Technology, Engineering and Mathematics Education. Educational Technology & Society, 22 (3), 61-73. https://www.j-ets.net/collection/published-issues/22_3

16. Реунова М. А. (2013) Педагогическая технология «тайм-менеджмент» как средство самоорганизации учебной деятельности студента университета: дис. ... канд. пед. наук. Оренбург. – 222 с.


Review

For citations:


Agranovich Y.N. TIME MANAGEMENT TECHNOLOGY AS A MEANS OF SELF-ORGANIZATION OF STUDENTS’ EDUCATIONAL ACTIVITIES. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(1):195-201. (In Russ.)

Views: 733


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)