Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

MUSIC LESSON OPPORTUNITIES IN WORKING WITH CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Abstract

This article analyzes the basic principles of education for children with special educational needs, set forth in state regulatory documents. The possibilities of music education in the implementation of these principles are considered. The article studies the main activities of children in music lessons, during which prevention and pedagogical support for the development of their psycho-emotional and motor spheres are carried out. The following activities are distinguished: listening to music; singing songs; rhythmic movements to music; a combination of music and visual activity. The role of articulation gymnastics in working with children with CCA is emphasized. The conclusion states that through the communication of children with music in active musical activity, conditions are created for their sociocultural adaptation.

About the Authors

S. N. Zadorozhnaya
Kostanay State Pedagogical University named after U. Sultangazin
Kazakhstan

Kostanay



M. S. Sapieva
Kostanay State Pedagogical University named after U. Sultangazin
Kazakhstan

Kostanay



References

1. Государственная программа развития образования и науки Республики Казахстан на 2016 – 2019 годы. Утверждена Постановлением Правительства Республики Казахстан от 24 июля 2018 года № 460.

2. Сунцова А. С. (2013) Теории и технологии инклюзивного образования: учебное пособие. − Ижевск: Изд-во «Удмуртский университет». − 110 с.

3. Разработка рекомендаций по организации обучения детей с особыми образовательными потребностями по 8 категориям в условиях инклюзивного образования. Методические рекомендации.– Астана: НАО имени И. Алтынсарина, 2016. – 64 с.

4. Gross W., Linden U., Ostermann T. (2010) Effects of music therapy in the treatment of children with delayed speech development - results of a pilot study // BMC Complementary and Alternative Medicine volume10, Articlenumber: 39.

5. Искакова А. Т., Мовкебаева З. А., Айтбаева А. Б., Байтурсынова А. А. (2013) Основы инклюзивного образования (учебное пособие). Алматы: L-Pride. - 280 с.

6. Кусаинов А. К., Аргынов А. Х., Жумаканова Р. А. (2008) Профессиональная подготовка взрослого населения в области инклюзивного образования: методическое пособие. - Алматы: ROND&A. - 120 с.

7. Сулейменова Р. А. (2002) Социальная коррекционно-педагогическая поддержка как путь интеграции детей с ограниченными возможностями. Проблемы включения детей со специальными образовательными потребностями в общеобразовательный процесс. Алматы: Раритет. С. 9-17.


Review

For citations:


Zadorozhnaya S.N., Sapieva M.S. MUSIC LESSON OPPORTUNITIES IN WORKING WITH CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2020;(1):222-227. (In Russ.)

Views: 683


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)