Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

ORGANIZING RESEARCH ACTIVITIES IN MATHEMATICS TEACHING IN THE CRITERIA-BASED ASSESSMENT

Abstract

Criteria-based assessment is an integral part of the process of updating the content of education. Its structure and features not only change the approach to evaluation, but also allow you to make new elements in the organization of the process of cognition. One of the tools of criteria-based assessment is the descriptor. The article discusses the features of educational research in mathematics, which is based on the activities of students to develop alternative descriptors for solving problems. The process of creating descriptors in the study of transformations of graphs of functions is described. The proposed approach makes it possible to increase the motivation of students, since the descriptors, which are the result of their research activities, will not only be used for self- assessment and mutual assessment, but also in the future they will the basis for summative assessment of educational achievements of students.

About the Authors

I. B. Shmigirilova
Manash Kozybaev North Kazakstan State University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Pedagogy), Professor

Petropavlovsk



A. S. Rvanova
Manash Kozybaev North Kazakstan State University
Kazakhstan

Cand. Sci. (Pedagogy), Associate professor

Petropavlovsk



References

1. Руководство по критериальному оцениванию для учителей основной и общей средней школ: Учебно-метод. пособие. / Под ред. О.И. Можаевой, А.С. Шилибековой, Д.Б. Зиеденовой. – Астана: АОО «Назарбаев Интеллектуальные школы», 2016. ‒ 56 с.

2. Безукладников К.А., Краснобородова Б.А., Крузе А.А. Критериальное оценивание результатов образования: монография. – Пермь, 2011. – 127 с.

3. Измагамбетова Р.К. Бастауыш сынып оқушыларының оқу жетістіктерін бағалаудағы критериалды бағалау жүйесінің тиімділігі // Қазақ мемлекеттік қыздар педагогикалық университетінің Хабаршысы. – 2018. –№ 4 (76). – Б. 131–135.

4. Липатникова И.Г. Оценивание как диагностическая процедура формировани конечных результатов обучения по математике // Педагогическое образование в России. – 2016. – № 7. – С. 177–182.

5. Современные средства оценивания результатов обучения: учебное пособие/ под редю Е.Н. Перевощиковой. – Н. Новгород, 2007. – 175 с.

6. Педагогический словарь / под ред. В.И. Загвязинского. – М. Издательский центр «Академия», 2008. – 352 с.

7. Allal L., Peterson P., Baker E., McGraw B. Assessment and the regulation of learning // International encyclopedia of education. – Vol. 3. – 2010. – pp. 348–352.

8. Heritage M., Heritage J. Teacher questioning: The epicenter of instruction and assessment. Applied Measurement in Education. – 2013. – №26 (3). – рр. 176–190.

9. Sadler D. Interpretations of criteria-based assessment and grading in higher education. // Assessment & Evaluation in Higher Education. – 2005. – № 30 (2) – рр. 175–194.

10. Романов Ю.В., Тришевская О.М. Покушение на систему. Какие задачи решает критериальное оценивание // Управление школой. – 2009. – № 3. – С. 15–19.

11. Чудинский Р.М., Володин А.А., Быканов А.С. Система критериальной накопительной текущей оценки обучающихся на уровне основного общего образования // Стандарты и мониторинг. – 2014. – № 4. – С. 23–30.

12. Шамова Т.И. Современные средства оценивания результатов обучения в школе: Учебное пособие. М.: Педагогическое общество России. – 2007. – 192 с.

13. Егупова М.Б. Критерии и показатели оценивания собственных образовательных продуктов студентов в курсе методики обучения математике // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. – 2012. – Т.18. – № 3. – С. 130–133.

14. Соколова Е.В. Конструирование диагностических заданий в условиях критериального оценивания достижений учащихся в изучении школьного курса геометрии // Преподаватель XXI век. – 2016. – № 4. – С. 277–287.

15. Айтпукешев А.Т., Кусаинов Г.М., Сагинов К.М. Оценивание результатов обучения: методическое пособие. – Астана: Центр педагогического мастерства, 2014. – 108 с.


Review

For citations:


Shmigirilova I.B., Rvanova A.S. ORGANIZING RESEARCH ACTIVITIES IN MATHEMATICS TEACHING IN THE CRITERIA-BASED ASSESSMENT. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(4):93-98. (In Russ.)

Views: 430


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)