THE CLARIFICATION OF THE RESULTS OF THE NATIONAL MONITORING
Abstract
In the article the importance of interpreting the results of National monitoring in the management of education quality and the results of External Assessment of Educational Achievements (EAEA) of the students of 9 th grade for 2018 and 2019 were analyzed. The analysis was made according to such the clusters as School, Region, District and we took into consideration the location of the schools. In the course of processing, interpretation and analysis of the results of EAEA, the authors of the article used both scientific methods and their experience in this field. The results obtained in the course of the study are presented to heads of different levels of the system of education, teachers.
About the Authors
K. S. AbdievKazakhstan
Ph. D., Professor
Almaty
B. Sh. Amzeeva
Kazakhstan
2nd year master's degree student 6М012400 - Pedagogical measurements
Almaty
References
1. Страновой обзор ОЭСР «Перспективы образовательной политики. Профиль страны: Казахстан», декабрь 2018 г.
2. Управление качеством образования / под ред. М.М.Поташника. – М., Издательство Педагогическое общество России, серия «Образование XXI века», 2006.
3. 27.07.2007ж. № 319-III «Білім туралы» ҚР Заңы: http://adilet.zan.kz/kaz/docs/Z070000319_
4. Туймебаев Ж.К., Балыкбаев Т.О., Омирбаев С.М., Сагиндиков И.У., Нефедова Л.В. Национальная система оценки качества образования Республики Казахстан: принципы и перспективы развития. Астана, 2007.
5. Бахишева С. Управление качеством образования: роль оценки контроля. Білім берудегі менеджмент/Менеджмент в образовании. 2014. №2
6. Қазақстан Республикасы Президентінің 2016 жылғы 1 наурыздағы №205 Жарлығымен бекітілген «Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2016-2019 жылдарға арналған Мемлекеттік бағдарламасы»: http://adilet.zan.kz/rus/docs/P1800000460
7. Қазақстан Республикасы Білім және ғылым министрінің 2018 жылғы 31 қазандағы №604 «Білім берудің барлық деңгейінің мемлекеттік жалпыға міндетті білім беру стандарттарын бекіту туралы» бұйрығы: http://adilet.zan.kz/kaz/docs/V1800017669
8. Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2012 жылғы 25 маусымдағы № 832 «Оқушылардың функционалдық сауаттылығын дамыту жөніндегі 2012 - 2016 жылдарға арналған ұлттық іс-қимыл жоспарын бекіту туралы» Қаулысы: http://adilet.zan.kz/kaz/docs/P1800000460
9. Боченков С. А., Вальдман И.А. Интерпретация и представление результатов ЕГЭ: проблемы и возможные решения. Вопросы в образовании. 2013. №3. С. 5–24: https://vo.hse.ru/data/2014/08/04/1314337503/2013-3_Bochenkov_Valdman.pdf
10. Қазақстан Республикасының білім беру жүйесінің жағдайы мен дамуы туралы Ұлттық баяндама. 2018 жыл қорытындысы бойынша. Нұр-Сұлтан: «Ақпараттық - талдау орталығы» АҚ, 2019
Review
For citations:
Abdiev K.S., Amzeeva B.Sh. THE CLARIFICATION OF THE RESULTS OF THE NATIONAL MONITORING. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(4):223-230. (In Kazakh)