Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PROBLEMS OF FORMATION OF CULTURE OF SAFE BEHAVIOR OF PRESCHOOL CHILDREN

Abstract

The article considers the urgent problem of the formation of a safe behavior culture in preschool children, as well as the objective premises for the formation of a safety culture in children. The author substantiates the effectiveness of the use of gaming, project activities, situational – simulation in obtaining positive experience of safe behavior by preschoolers. The practical mechanism of fostering a safety culture, the formation of an elementary conscious attitude to the rules and standards of behavior at home and in society is presented. The authors of the article believe that introducing older children to a safety culture, as a component of a common culture, is necessary and important component of the child's socialization as a process of individual development based on the assimilation of social and cultural experience: norms, value systems, knowledge, behaviors and communication.

About the Authors

S. N. Zhienbaev
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Dr.Sci. (Pedagogy), Professor

Almaty



S. M. Zhubandykova
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Cand.Sci. (Pedagogy), Assoc. professor

Almaty



References

1. Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2016-2019 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы. – 2016, Астана – 7 б

2. Мектепке дейінгі тәрбие мен оқытудың мемлекеттік жалпыға міндетті стандарты. / Қазақстан Республикасы Білім және ғылым министрінің 2018 жылғы 31 қазандағы№ 604 бұйрығы. http://adilet.zan.kz/kaz/docs

3. Мектепке дейінгі тәрбие мен оқытудың үлгілік оқу бағдарламасы - Астана, 2016 – 95 б.

4. Нүсіпбекова М.И., Сейілғазинова С.А. Қауіпсіз мінез-құлық негіздері. Әдістемелік нұсқау. Мектепке дейінгі тәрбие мен оқытудың үлгілік оқу бағдарламасы бойынша мектепалды дайындық тобы мен сыныбы педагогтеріне арналған. – Алматы кiтап баспасы, 2017- 160 б.

5. Белая К.Ю. Формирование основ безопасности у дошкольников. Пособие для педагогов дошкольных учреждений и родителей. – М.: Мозаика-синтез, 2014. – 64 с.

6. Баева И.А., Волкова Е.Н., Лактионова Е.Б. Психологическая безопасность образовательной среды: развитие личности / Под ред. И.А. Баевой. М.: Изд-во «Нестор-история, 2011, 272 с.

7. Хромцова Т.Г. Формирование опыта безопасного поведения в быту детей среднего дошкольного возраста: дис. … канд. пед .наук. – СПб., 2001. – С. 175.

8. Ефимова Ю.В. Особенности обеспечения безопасности жизнедеятельности детей старшего дошкольного возраста // Молодой ученый. — 2015. — №6.4. — С. 19-22.

9. Авдеева Н.Н., Князева Н.Л., Стеркина Р.Б. Безопасность: Учебно-методическое пособие по основам безопасности жизнедеятельности детей старшего дошкольного возраста. СПб.: «ДЕТСТВО-ПРЕСС», 2017.— 144 с

10. Глотова Т.А. ОБЖ через метод моделирования и поисково-исследовательскую деятельность//Журнал Педагог. -2016. - С.5. https://zhurnalpedagog.ru

11. Тимофеева Л.Л. Интегративный подход в процессе формирования культуры безопасности у дошкольников // Дошкольная педагогика. – 2013. - №10. - С. 6-11.


Review

For citations:


Zhienbaev S.N., Zhubandykova S.M. PROBLEMS OF FORMATION OF CULTURE OF SAFE BEHAVIOR OF PRESCHOOL CHILDREN. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(4):244-250. (In Kazakh)

Views: 632


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)