Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

PEDAGOGICAL POSSIBILITIES OF FORMATION OF SOCIAL SKILLS OF PRESCHOOL CHILDREN

Abstract

The article presents a review of foreign literature illuminating the development of social skills in preschool children. The concepts of “skill”, “social skills”, basic social skills of the child, what basic methods help to develop them are defined. The psychological problems of the social interaction of children, the features of their communion and communications are discussed; factors determining the quality of interaction. The main stages of the formation of social skills, the level of formation of social skills, indicators of successful social development of a preschooler in kindergarten are highlighted.

About the Authors

S. N. Zhienbaeva
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Dr. Sci. (Pedagogy), Professor

Almaty



K. M. Akbergenova
Kazakh National Women's Teacher Training University
Kazakhstan

master student of the 2nd year of specialty 6M010100- Preschool education and upbringing

Almaty



References

1. Назарбаев Н. Төртінші өнеркәсіптік революция жағдайындағы дамудың жаңа мүмкіндіктері Жолдау. – Астана, 2017

2. Образование и наука. Энциклопедический словарь. / Гл. редактор Ж.К.Туймебаев. Ред.кол: А.Е.Абылкасымова, И.Б.Бекбоев, М.В.Рыжаков., Н.Б.Калабаев, С.Ж.Пралиев, Г.М.Мутанов, Г.М.Кусаинов. – Алматы: Атамура, 2008. – 448 с.

3. Бернштейн Н.А. Физиология движений и активность / под ред. О. Г. Газенко; изд. подгот. И. М. Фейгенберг; редкол.: А.А. Баев (пред.) и др.; АН СССР. — М. : Наука, 1990. — 494 с.

4. Социология: Хрестоматия. – Алматы: Ғылым, 1998. – 213 с.

5. Горбылева Е.В. Воспитательные ценности в педагогическом наследии Е. Н. Водовозовой: 13.00.01– общая педагогика, история педагогики и образования, автореф. дисс.... канд. пед. наук. – Смоленск, 2002. – 16 с.

6. Шульгина Е.В. Наследие Е.И. Тихеевой как целостная педагогическая система: 13.00.01– общая педагогика, история педагогики и образования, автореф. дисс.... канд. пед. наук. – Москва, 2007. – 17 с

7. Белоцерковец Н.И. Формирование социальной компетентности детей 3-7 лет в условиях открытого дошкольного образовательного учреждения. 13.00.01– общая педагогика, история педагогики и образования, автореф. дисс.... канд. пед. наук. – Карачаевск, 2002. – 14 с.

8. Козлова С.А. Теория и методика ознакомления дошкольников с социальной действительностью: учеб. пособие для студентов средн. пед. учеб. завед. -М.: Академия, 1998. - 160 с.

9. Радзивилова М.А. Воспитание дошкольников в процессе полоролевой социализации: дис. . канд. пед. наук. Волгоград, 1999. - 177 с.

10. Коломийченко Л.В. Социальное развитие детей дошкольного возраста в культурологической парадигме образования: 13.00.01– общая педагогика, история педагогики и образования, автореф. дисс.... док. пед. наук. – Пермь, 2008. – 26 с.


Review

For citations:


Zhienbaeva S.N., Akbergenova K.M. PEDAGOGICAL POSSIBILITIES OF FORMATION OF SOCIAL SKILLS OF PRESCHOOL CHILDREN. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(4):251-257. (In Kazakh)

Views: 490


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)