SPECIFICITY OF PSYCHOPHYSIOLOGICAL INTERRELATIONS AND INTERACTION OF MUSICAL AND MATHEMATICAL ABILITIES
Abstract
The article presents a brief theoretical generalization of scientific works on the issue of special abilities. The problem of development of mathematical and musical abilities is considered. The specificity of cognitive processes (perception, memory, thinking) in music and mathematics is revealed. The specificity of psychophysiological features and mathematical abilities is revealed. The influence of musical art on the development of mathematical abilities is proved.
About the Authors
S. V. PishchalnikovaKazakhstan
master's student of the department "Music education"
Pavlodar
E. Y. Lichman
Kazakhstan
PhD, Professor of the department "Music education"
Pavlodar
References
1. Выступление президента НАО им. И. Алтынсарина Жилбаева Ж.О. на 2-й международной конференции «Инновации в образовании: поиск и решения». - Алматы, 23.11 2015 г.
2. . Научно-исследовательская деятельность кафедры педагогики и методики начального обучения Казахского национального педагогического университета им. Абая г. Алматы - Режим доступа: http://kaznpu.kz/ru/746/page/index.php?_utl_t=vk
3. Платонов К.К. Проблемы способностей. - М.: Наука, 1972. – 235 с.
4. Ковалев А.Г., Мясищев В.Н. Психологические особенности человека. - Т.2. - Л.: Изд-во ЛГУ, 1960. - 167 с.
5. Теплов Б. М. Проблемы индивидуальных различий. - М., 1961. - 312 c.
6. Крутецкий В.А.. Психология: Учебник для учащихся пед. училищ. - М.: Просвещение. - 352с.
7. Маклаков А. Г. Общая психология: Учебник для вузов. - СПб.: Питер, 2011. - 256 с.
8. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2007. − 713 с.
9. Суворова Г. А., Прохорова Л. А. Познавательные процессы в структуре способностей к математике // Молодой ученый. - 2018. - №37. - С. 138-141.
10. Шадриков В. Д. От индивида к индивидуальности: Введение в психологию. - М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2009. - 656 с.
11. Брушлинский А. В. Субъект: мышление, учение, воображение. - М.: Издательство Московского психолого-социального института, 2008.- 406с.
12. Лекторский В.А. Предисловие // Пиаже Ж. Избранные психологические труды. Психология интеллекта. Генезис числа и ребенка. Логика и психология. - М.: Просвещение, 1969. - С.28-35.
13. Музыкальная психология: Учебное пособие/ Р.Г. Кадыров; Отв.ред. Р.Ю. Юнусов; М-во по делам культуры и спорта Респ. Узбекистан, Гос. консерватория Узбекистана. - Т.: Мусика, 2005. - 80 с.
14. Научно-исследовательская деятельность кафедры теории и методики музыкально- художественного воспитания ФГБОУ ВО «Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского». - Режим доступа: http://www.yspu.yar.ru//
15. Нейропсихология индивидуальных различий: учеб. пособие для студ. учреждений высш. проф. образования / Е. Д. Хомская, И. В. Ефимова, Е. В. Будыка и др. - М. : Издательский центр «Академия», 2011. -160 с. - (Классическая учебная книга).
16. Costa Giomi E. Does music instruction improve fine motor abilities? // The Neurosciences and Music II: From Perception to Performance. - 2005.
17. Koelshch S., Fritz T., Scholse K., Alsob D. & Schlaug G. Adults and children processing music: an fMRI study // Neuroimage 25. - 2005
18. Langner G. Neuronal mechanisms underlying the perception of pitch and harmony. Effects of Music Training on the Child’s Brain and Cognitive Development // The Neurosciences and Music II: From Perception to Performance. - 2005.
19. Cranmore J., Tunks J. Brain Research on the Study of Music and Mathematics: A Meta-Synthesis// Journal of Mathematics Education Education for All December. - 2015. - Vol. 8, № 2. - p.139-157.
20. Кирнарская Д.К. Психология специальных способностей. Музыкальные способности -М.: Таланты-XXI век, 2004. - 496 с.
Review
For citations:
Pishchalnikova S.V., Lichman E.Y. SPECIFICITY OF PSYCHOPHYSIOLOGICAL INTERRELATIONS AND INTERACTION OF MUSICAL AND MATHEMATICAL ABILITIES. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(4):331-338. (In Russ.)