LEARNING-FIELD PRACTICE ROLE IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES IN BIOLOGICAL SPECIALTY STUDENTS
Abstract
Field practices play important for the formation of professional competencies among students. Biological specialties’ students during the field practice by "Applied Biology with the fundamentals of soil science" at the experimental plots master the methods of determining the biomass of agricultural plants, study, and carry out phenological observations, apply optimal doses of fertilizers, used agrotechnical methods, take care of plants and carry out scientific research work. They study the principle of water-saving agrotechnology in the crop producing, the biological features of winter common wheat grown by the system of drip irrigation for industrial purposes. Field- training practice forms students' research skills, forms and broadens knowledge, develops the abilities of creative thinking and also increases cognitive activity.
About the Author
Zh. M. YeraliyevaKazakhstan
РһD student 6D011300-Biology
Almaty
References
1. Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә. Назарбаевтың Қaзaқcтaн xaлқынa Жoлдaуы. «Қазақстан-2050» Стратегиясы қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты [Электрон.ресурс]. – Астана, 2012. – URL: http://akorda.kz. (дата обращения: 12.03.2018)
2. Burganova R.I., Abdugalina S.E. and Shaiheslyamova K.O. The professional competence formation in the training process in higher educational institution. International journal of environmental and science education, 2016, Vol.11, No.10, 3629-3639.
3. Байжуманова Н.С. Мұғалімнің кәсіби құзыреттілігі // Білім әлемінде. 2008. – № 5. – С. 33-36.
4. Солянкина Л.Е. Проектирование и реализация модели развития профессиональной компетентности специалиста в практико-ориентированной образовательной среде // Известия ВГПУ. Сер.пед. – 2011. – №1 (55). - С. 42-46.
5. Сапарғалиева Н.С., Кегенова Н.С., Есжанов Б.Е. және т.б. Далалық және кәсіби практикалардың студенттердің зияткерлік әлеуеттігі жоғары және бәсекеге қабілетті маман ретінде қалыптасуындағы маңызы // ҚазҰУ хабаршысы. Биология сер. – 2014. – №1/1 (60). - С. 266-269.
6. Уразалиев Р.А. Достижения селекции зерновых культур в стране и состояние их семеноводства // Вестник сельскохозяйственной науки Казахстана. – 1997. – № 7. - С. 17-25.
7. Рекомендация КазНИИЗиР. Озимая пшеница. Алматы, 2006. -55 с.
8. Методика госсортоиспытания сельскохозяйственных культур. Под ред. М.А. Федина. - М., 1985. - 269 с.
Review
For citations:
Yeraliyeva Zh.M. LEARNING-FIELD PRACTICE ROLE IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES IN BIOLOGICAL SPECIALTY STUDENTS. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2018;(4):8-13. (In Kazakh)