Preview

Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University

Advanced search

SCIENTIFIC-PEDAGOGICAL BASES OF MONITORING THE QUALITY OF STUDENTS’ TRAINING

Abstract

Monitoring and evaluation are fundamental processes carried out in educational institutions in relation to the activities of students (assessment of educational achievements), activities of trainers (certification of teachers) and the entire educational institution (certification, accreditation, etc.) At the same time, control and evaluation are discrete in nature, they are often not systemic in nature, control and assessment processes are the prerogative of a limited number of participants in the educational process. Thus, monitoring and evaluation become not only a prerequisite for improving the activities of an educational institution, but also a function that should be carried out regularly. As a result, the education system, as noted above, penetrates the understanding of the importance of quality monitoring. In this article we consider the scientific and pedagogical foundations of educational monitoring, as well as the work of scientists who define the concepts of “quality of education”, “monitoring in the education system”, “pedagogical monitoring”, and “monitoring the quality of education of university students”.

About the Author

S. S. Yernazarova
Kazakh State Women's Teacher Training University
Kazakhstan

Master student of the 2nd year of the specialty 6M010100 - "Preschool teaching and education"

Almaty



References

1. Қазақстан Республикасының Президенті Н.Ә.Назарбаев 2018 жылы 10 қаңтардағы Қазақстан халқына Жолдауы. www.akorda.kz

2. Полонский В.М. Словарь понятий и терминов по законодательству РФ об образовании / В.М.Полонский. – М., 1995

3. Майоров А.Н. Мониторинг в образовании. Книга 1. – СПб.: Изд-во «Образование – культура», 1998. – 344 с.

4. Салина Р.М. Словарь-справочник терминов и понятий по научно-педагогической информации / - Алматы, 2004. – 78с.

5. Шишковский В.И. и др. Менеджмент качества образования в высшем учебном заведении: Учеб.пособие. – Томск, 2001. – 40c.

6. Андреев В.И. Проблемы педагогического мониторинга качества образования // Известия Российской Академии Наук. – 2001. – №1. – С. 37.

7. Орлов А.А. Мониторинг инновационных процессов в образовании // Педагогика. – 1996. – №3. – С. 9-15.

8. Беспалько В.П. Мониторинг качества обучения – средство управления образованием // Мир образования. – 1996. – №2. – С. 31-38.

9. Стефановская Т.А. Педагогика: наука и искусство. – М.: Совершенство, 1998. – 356 с.

10. Таубаева Ш. К разработке измерителей оценки качества педагогических исследований /Ш.Таубаева // Вестник Академии педагогических наук Казахстана. – 2005. – № 4 – 5. – С.28 – 33.

11. Карпова Г.А., Силина С.Н. Педагогический потенциал психолого-педагогического мониторинга в образовательном учреждении // Психолого-педагогические проблемы социализации личности. – Шадринск: Изд-во Шадринского пединститута, 1997. – С. 197-201.

12. Илалтдинова Е.Ю., Фильченкова И.Ф., Фролова С.В. Особенности организации постдипломного сопровождения выпускников программы целевого обучения в контексте сопровождения жизненного цикла профессии педагога//Вестник Мининского университета. 2017. № 3(20). С. 2.

13. Колдина М.И., Лапшова А.В. Коммуникативная компетентность педагога в условиях модернизации образования//Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 54-6. С. 59–65.

14. Абрамова Н.С., Гладкова М.Н., Ваганова О.И. Особенности разработки оценочных материалов в условиях реализации компетентностного подхода //Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 57-1. С. 3–9.

15. Smirnova Z., Vaganova O., Shevchenko S., Khizhnaya A., Ogorodova M., Gladkova M. Estimation of educational results of the bachelor’s programme students. IEJME: Mathematics Education. 2016. Т. 11. №10. С. 3469–3475.

16. Алешугина Е.А. Способы отбора лексического содержания профессионально-ориентированной иноязычной подготовки студентов в неязыковом вузе. Дисс… канд.пед.н. Н.Новгород: Нижегородский гоcударственный университет, 2009. - 189 с.

17. Петров А.Ю. Инновационный менеджмент в открытой образовательной системе. - 2016.- №4. - С. 134–138.

18. Крылышкова Л.Ю., Кутепова Л.И. Комплект дидактических тестов по курсу «Проектно-сметное дело». Хроники объединенного фонда электронных ресурсов Наука и образование. 2014. № 6 (61). С. 87.

19. Селиверстова Л.В., Картузова Т.В. Использование элементов системы Moodle в балльно-рейтинговой системе оценки успеваемости студентов // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. Т.6. № 1 (18). С. 181-183.

20. Подковко Е.Н. Научно-педагогические основы мониторинга качества обучения // Гуманитарные научные исследования. 2012. № 5 (9).

21. Балашова Е.С., Богачева А.В., Воронкова А.А., Мальцева С.М. К вопросу о формировании предметных результатов образовательной деятельности студентов гуманитарных специальностей в контексте кросскультурной коммуникации //Карельский научный журнал. 2018. Т. 7. № 1 (22). С. 12–15.

22. Инженерно-педагогическое образование: Методология, теория, практика: Монография. Под ред. С.М.Марковой. Н.Новгород: ВГИПУ, 2008. - 225 с.

23. Колдина М.И., Ваганова О.И., Трутанова А.В. Управление самостоятельной работой студентов вуза// Карельский научный журнал. 2017. Т. 6. № 3 (20). С.39–42

24. Кутепов М.М., Ямбаева Н.В., Елыгина К.А. Информационные технологии обучения физической культуре в вузе //Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. Т. № 2 (15). С. 83–86.

25. Угодчикова Н.Ф., Крюкова Г.К., Алешугина Е.А., Лошкарева Д.А. Деятельность кафедры иностранных языков как реакция на изменения социально-экономических условий в обществе. Приволжский научный журнал. 2014. № 1 (29). С. 239–43.

26. Кутепова Л.И., Ваганова О.И., Трутанова А.В. Формы самостоятельной работы студентов в электронной среде //Карельский научный журнал. 2017. Т. 6. №3 (20). С. 43-46.

27. Лапшова А.В., Ваганова О.И., Тюмина Н.С., Румянцева Н.А. Личностно-ориентированный подход к профессиональной подготовке студентов //Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 57- (5). С. 201–207.


Review

For citations:


Yernazarova S.S. SCIENTIFIC-PEDAGOGICAL BASES OF MONITORING THE QUALITY OF STUDENTS’ TRAINING. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2018;(4):141-147. (In Kazakh)

Views: 371


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2306-5079 (Print)