WOMEN'S INTERNATIONAL PROJECTS AS A FACTOR IN THE FORMATION OF GENDER CULTURE OF THE UNIVERSITY
Abstract
The article is devoted to the analysis of the potential of international women's projects in the development of the gender culture of universities. The first part contains theoretical statements about the phenomenon of "gender culture", highlighted and justified its structure and basic functions. The second part is a review of the most influential women's international organizations and summarizes the experience of participation of the Ural State Pedagogical University in the project of one of them - the World Women University Presidents Forum (WWUPF), designed to promote the realization of the professional potential of women in the higher education management system. It is shown that combining the efforts of scientists from different countries in shaping a culture of gender partnership as an integrative environment of a university is an integral part of the process of solving a key global task - achieving de facto equality of opportunities for men and women. In conclusion, the perspective directions of the development of international cooperation in this field are formulated.
About the Authors
A. A. SimonovaRussian Federation
Dr. Sci., Professor
Yekaterinburg
A. V. Shvetsova
Russian Federation
Cand. Sci. (Sociology), Senior Researcher
Yekaterinburg
References
1. Овчарова О.Г. Гендерное образование в России: международно-правовые факторы развития – Режим доступа : http://sdwomen.ru/history/99-gendernoe-o.
2. Шакирова С.М. Использование качественной методологии в преподавании гендерных курсов // Состояние гендерного образования в Казахстане: политика, образование, культура. Алматы: Қазақ университеті, 2010. – С. 255
3. Бахлина О. 7 самых влиятельных женских организаций // Официальный сайт журнала Forbes – Режим доступа: https://www.forbes.ru/forbes-woman-slideshow/liderstvo/125708-7-samyh-vliyatelnyh-zhenskih-organizatsii?photo=11
4. Официальный сайт UN Women / Режим доступа: http://www.unwomen.org
5. Пекинская декларация по положению женщин - Режим доступа: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/womdecl.shtml
6. Силласте Г.Г. Гендерная социология: от идеи и дискуссий к научной школе // Гуманитарий Юга России. – 2016. – Т. 19. № 3. – С. 15-30.
7. Единственный путь развития общества лежит через развитие образования / Новости Уральского государственного педагогического университета – Режим доступа: https://uspu.ru/news/voprosy-pedagogiki-dlya-rossii-i-kitaya-ediny/?Sphrase_id=68700
8. Педагогическое образование в России / Ур.гос. пед. ун-т, Екатеринбург, 2018. – № 1 – 209 с.
9. Гендерное равенство в России: идеал или ложная цель? / Данные опросов ВЦИОМ №3908 – 20 Марта 2019 – Режим доступа : https://wciom.ru/index.php?Id=236&uid=9601
10. Женщины и мужчины России - 2018 г. / Федеральная служба государственной статистики – Режим доступа : http://www.gks.ru/bgd/regl/b18_50/Main.htm
11. Женщины и мужчины России. 2016: Стат.сб./ Росстат. - М., 2016. – 208 с. – С. 75
12. ERC Work Programme - Режим доступа: http://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/wp/2018-2020/erc/h2020-wp19-erc_en.pdf
Review
For citations:
Simonova A.A., Shvetsova A.V. WOMEN'S INTERNATIONAL PROJECTS AS A FACTOR IN THE FORMATION OF GENDER CULTURE OF THE UNIVERSITY. Bulletin of Kazakh National Women's Teacher Training University. 2019;(2):157-162. (In Russ.)